اثربخشی پیوند مدفوع برای درمان عفونت روده

پیوند باکتری مدفوع (faecal microbiota transplantation) به اختصار FMT، موثرترین روش درمان اسهال مقاوم به درمان با آنتی بیوتیک است. این نوع اسهال در اثر باکتری کلستریدیوم دیفیسیل ایجاد می شود.

این پیوند شامل گرفتن نمونه مدفوع از اهداکننده سالم، اصلاح و پردازش، و استفاده از این باکتری ها برای مبتلایان به عفونت روده ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل (Clostridium difficile) و کولیت اولسراتیو (بیماری التهابی روده) است. عفونت حاد روده باعث بروز تب، استفراغ، اسهال شده و تنها در آمریکا، سالانه 14 هزار نفر در اثر این عفونت جان خود را از دست می دهند.

اولین خط درمانی عفونت حاد کلستریدیوم دیفیسیل، استفاده از آنتی بیوتیک است؛ اما گروهی از محققان نروژی به دنبال استفاده از باکتری های روده افراد سالم برای درمان این عفونت هستند.

دکتر میشائیل برتهاور، متخصص گوارش در دانشگاه اسلو (نروژ) تأکید کرد: تاکنون آزمایش بالینی پیوند مدفوع برای درمان عفونت کلستریدیوم دیفیسیل تنها در یک مرکز پزشکی دیگر انجام شده بود. نتایج این آزمایش های بالینی محدود نشان داده است که درمان این عفونت با استفاده از پیوند مدفوع (FMT)، اثربخشی مناسبی دارد.

در مطالعه محدودی که با مشارکت 20 بیمار نروژی انجام شد، بیماران با آنتی بیوتیک یا پیوند باکتری مدفوع تحت درمان قرار گرفتند. هدف از انجام این مطالعه، اثبات بهتر بودن روش پیوند مدفوع به جای استفاده از آنتی بیوتیک نبود، بلکه پزشکان قصد داشتند اثربخشی این روش و مضر نبودن آن را بر روی بیماران نشان دهند.

نتایج به دست آمده نشان داد که از 9 بیمار که با باکتری مدفوع تحت درمان قرار گرفته بودند، 5 بیمار به سرعت بهبود پیدا کردند؛ درحالیکه از 11 بیمار تحت درمان با آنتی بیوتیک، تنها 5 بیمار بهبود یافتند. از 4 بیمار دیگر که تحت پیوند باکتری مدفوع (FMT) قرار گرفته بودند، 3 بیمار تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار گرفتند که 2 بیمار ظرف چند روز بهبود پیدا کردند.

بیشتر بخوانید:

محققان در ادامه قصد دارند پیوند مدفوع را با مشارکت 200 بیمار دیگر در تابستان جاری آغاز کنند.

نتایج این مطالعه در مجله New England منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: nytimes

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا