تشخیص سرطان با یک آزمایش خون ساده

چک کردن تومور مغزی یک فرایند بسیار حساس و دشوار است ولی به نظر می‌رسد که دانشمندان توانسته‌اند تا یک روش مناسب برای کشف سرطان مغز را ابداع کنند که ریسک بسیار کمی دارد. این روش به کمک انجام یک آزمایش خون بسیار ساده انجام می‌شود و می‌توان به کمک آن به‌راحتی این بیماری مرگبار را تشخیص داد.

کشف اینکه در مغز یک نفر چه می‌گذرد، بسیار دشوار است و حتی متخصصان عصب‌شناسی نیز برای آن مشکلاتی را دارند. بااین‌حال این روش جدید می‌تواند موجب شود که این پیچیدگی به‌شدت کاهش پیدا کند. دانشمندان دانشگاه واشنگتن در شهر سنت لوئیز توانسته‌اند تا نشانگرهای زیستی‌ای از تومور مغزی را در نمونه‌های خون کشف کنند. به‌این‌ترتیب می‌توان برای تشخیص سرطان، تنها یک آزمایش خون داد.

این تحقیقات علمی که در قالب یک مقاله در ژورنال بین‌المللی Nature منتشر شده است، به‌صورت کامل این روش را شرح داده ونشان داده است که انجام آن کار دشواری نیست. پیش‌ازاین شناسایی سرطان از روی آزمایش خون برای سایر نوع‌های سرطان انجام شده بود ولی هیچ‌گاه روشی ازاین‌دست برای تومورهای مغزی به دست نیامده بود.

حال دانشمندان با روشی که بر روی میکرو حباب‌ها و فراصوت تمرکز دارد، توانسته‌اند تا نشانه‌های تومور مغزی را در میان خون فرد پیدا کنند. این امر موجب می‌شود که بایوپسی دردناک برای تشخیص تومور مغزی به‌زودی به روشی منسوخ‌شده بدل گردد. البته هنوز مشخص نیست که چه زمانی این روش به‌صورت عمومی عرضه خواهد شد.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا