بدن ما: نصف انسان،نصف موجودات میکروسکوپی

این نیمه غیرانسانی شامل باکتری ها، قارچ ها و آرکیا (archaea) هستند و بیشترین غلظت از این حیات میکروسکوپی در عمق تاریکِ محروم از اکسیژنِ روده های انسان دیده می شود.

پروفسور راب نایت (Rob Knight) از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو تأکید کرد: تنها 43 درصد از بدن از سلول های انسانی تشکیل شده اند و به طور ژنتیکی، بدن ما بیشتر غیرانسانی است.

ژنوم انسان – مجموعه ای از دستورالعمل های ژنتیکی برای یک انسان – از 20 هزار دستورالعمل موسوم به ژن ها ساخته شده است؛ اما با اضافه شدن تمامی ژن ها در میکروبیوم بدن، بین 2 تا 20 میلیون ژن میکروبی در بدن وجود دارند.

به گفته پروفسور سرکیس مزمانیان (Sarkis Mazmanian)، میکروبیولوژیست موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)، انسان تنها دارای یک ژنوم نیست؛ ژن های میکروبیوم اساسا ژنوم دوم محسوب شده و فعالیت بدن انسان را تقویت می کنند. به عقیده من، آنچه ما را به انسان تبدیل می کند، ترکیبی از DNA انسان به علاوه DNA میکروب های روده است.

ساده لوحانه است اگر فکر کنیم که این حجم از مواد میکروبی، بدون تعامل یا تأثیرگذاری در بدن انسان وجود دارند. علم به سرعت درحال رمزگشایی از نقش میکروبیوم در فرآیندهایی مانند هضم، تنظیم سیستم ایمنی، محافظت در برابر بیماری ها و تولید ویتامین های حیاتی بدن است.

میکروبیوم، سلامت انسان را به شیوه های گوناگون تغییر داده است و دانشمندان با انجام تحقیقات مختلف، درحال کشف چگونگی بروز این تغییرات هستند.

آنتی بیوتیک ها و واکسن ها، سلاحی در برابر بیماری هایی مانند آبله، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس یا استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) هستند که منجر به نجات جان صدها هزار نفر شده اند. اما برخی دانشمندان نگران این مسأله هستند که حمله به باکتری های بد، باعث آسیب دیدگی شدید باکتری های خوب شود.

پروفسور روت لی (Ruth Ley) مدیر دپارتمان علوم میکروبیوم در موسسه ماکس پلانک (آلمان) معتقد است که طی نیم قرن گذشته، اقدامات گسترده ای برای محدود کردن بیماری های عفونی انجام داده ایم، اما با افزایش عظیم و وحشتناکی از بیماری های خودایمن مواجه هستیم.  

میکروبیوم (microbiome) با بیماری هایی از جمله بیماری التهابی روده، پارکینسون و حتی افسردگی و اوتیسم در ارتباط است. محققان براین باورند که نظارت بر میکروبیوم بدن انسان به زودی به یک فرآیند پزشکی متداول تبدیل شده و اطلاعات ارزشمندی از سلامت انسان را ارائه خواهد کرد.

درک نیمه غیرانسانی بدن – میکروبیوم – به درک سریع تر از بیماری های مختلف از آلرژی تا پارکینسون کمک کرده و منجر به توسعه درمان های نوآورانه می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: BBC

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا