هوش مصنوعی در حال محک زدن هوش انسانی است

تیمی از پژوهشگران در حال اجرای پروژه‌ای هستند که در آن به کمک هوش مصنوعی، مغز انسان و عملکرد آن تخمین زده‌شده و نحوه فعالیت‌ها و پردازش مغزی مطالعه می‌شود. این تحقیقات بر پایه این موضوع شکل‌گرفته‌اند که هوش مصنوعی به طرز بهتری قادر به تجزیه‌وتحلیل عملکرد مغز انسان است.  

پرسش‌های بنیادین و اساسی دانشمندان علوم اعصاب شناختی و متخصصین کامپیوتر در این حوزه مشابه هستند. هوش مصنوعی و کامپیوتر هر دو دارای یک سیستم پیچیده ساخته‌شده از اجزای تشکیل‌دهنده  مختلف هستند که دریکی آن  این سیستم توسط نورون تشکیل‌شده و در حوزه کامپیوتر با بیت‌ها روبه‌رو می‌شویم.

حوزه مطالعات هوش، حوزه‌ای جذاب و بسیار هیجان‌انگیز محسوب می‌شود و  در دنیای طبیعت، هوش به‌صورت رویکردهای مختلفی نمود پیداکرده و برای مثال می‌توان آن را در حالات مختلفی مانند  چگونگی حرکت خفاش در تاریکی یا استتار هشت‌پاها از مقابل دید شکارچیان خود مشاهده کرد. در دنیای مدرن اما بحث هوش به حوزه ماشین‌ها و هوش مصنوعی نیز گسترش پیداکرده و گونه‌های مختلف و متمایز هوش مصنوعی ظهور کرده‌اند. در این میان پژوهشگران تلاش می‌کنند به کمک هوش مصنوعی، هوش بشر را محک زده و چگونگی عملکرد مغز را بررسی کنند. این موضوع همواره با انتقادات فراوانی روبه‌رو شده و متخصصین مغز و اعصاب به بررسی تفکر در این زمینه پرداخته‌اند. به گفته انجمن جامعه‌شناختی علوم اعصاب، محققان در حال بررسی راه‌هایی برای استفاده از شبکه‌های هوش مصنوعی در حال ظهور هستند تا درک ما از مغز انسان را افزایش دهند.

دکتر اودی اولیوا (Aude Oliva) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و محقق موسسه فناوری ماساچوست دراین‌باره می‌گوید: «پرسش‌های بنیادین و اساسی دانشمندان علوم اعصاب شناختی و متخصصین کامپیوتر در این حوزه مشابه هستند.  هوش مصنوعی و کامپیوتر هر دو دارای یک سیستم پیچیده ساخته‌شده از اجزای تشکیل‌دهنده  مختلف هستند که دریکی آن  این سیستم توسط نورون تشکیل‌شده و در حوزه کامپیوتر بابیت‌ها روبه‌رو می‌شویم.  ما با انجام آزمایش‌های به‌منظور تعیین آنچه این اجزای محاسبه می‌کنند درصدد بررسی عملکرد هوش مصنوعی و هوش انسانی هستیم.»

پژوهش‌های انجام‌شده توسط دکتر اولیوا شکل استفاده از نورون‌های مصنوعی (خطوط کد) با استفاده از مدل شبکه عصبی را برای تجزیه‌وتحلیل عناصر مختلف که موردنیاز برای به رسمیت شناختن یک مکان یا جسم خاص است را شامل می‌شود.

محققان دریافتند هنگامی‌که یک شبکه مصنوعی برای شناسایی صدها مکان مختلف مانند آشپزخانه، اتاق‌خواب، پارک و غیره، قادر به  یادگیری و تشخیص انسان و حیوانات است می‌توان به کمک آن هوش انسانی را نیز بررسی کرد. پژوهشگران امیدوارند که این مدل را بیشتر توسعه داده و به بررسی و کشف این مسئله بپردازند که چگونه انسان‌ها می‌توانند اشیا موجود در اطراف خود را در یک‌چشم بر هم زدن تشخیص دهند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: digitaljournal

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا