سهم 0.43 درصدی بودجه پژوهش از تولید ناخالص داخلی در سال آینده

دکتر اسفندیار اختیاری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به بودجه پژوهش و فناوری در سال آینده، اظهار کرد: مجموع بودجه پیش بینی شده برای پژوهش و فناوری در قانون بودجه سال 97 در حدود 9000 میلیارد تومان است و به نیم درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) هم نمی رسد. در بودجه سال 96 این عدد حدود 7000 میلیارد تومان بود.

وی افزود: از نظر عددی، بودجه پژوهش و فناوری در سال 97 نسبت به سال 96 در حدود 2000 میلیارد تومان رشد داشته است اما چون حجم کل بودجه افزایش خیلی بیشتری دارد، درصد اختصاص یافته به پژوهش و فناوری کمتر شده است. امیدوارم که تخصیص بودجه بیشتر از سال قبل باشد اما معمولا بودجه های پژوهشی تخصیص 50 تا 60 درصدی دارند.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس تصریح کرد: اگر فرض کنیم که بودجه پژوهشی در سال 96 حدود 0.5 درصد GDP بوده است، 0.24 درصد آن تخصیص یافته است. امیدوارم برای سال 97 که بودجه پژوهش حدود 0.43 درصد GDP است، دست کم تخصیص بیشتر باشد که بودجه پژوهش نسبت به سال قبل افزایش یابد.

اختیاری در توضیح دلیل کاهش سهم پژوهش در بودجه سال آینده گفت: در بودجه سال 96 موفق شدیم از منابع صندوق توسعه ملی مبلغی را به پژوهش و فناوری اختصاص دهیم که برای بودجه سال 97 امکانپذیر نشد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد هنوز به این باور نرسیده ایم که پژوهش می تواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند. آنقدر خودمان را درگیر کارهای اجرایی و امور روزمره کردیم که فرصت کمتری برای پرداختن به پژوهش و فناوری داریم.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس با اشاره به بودجه دانش بنیان، خاطرنشان کرد: تاکنون بخش عمده بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت شده است و فقط یک بخش از آن باقی مانده که پرداخت آن در بودجه 97 ممکن نشد. امیدواریم در بودجه سال بعد این پرداخت تکمیل شود. البته مبلغی برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش بینی شده که بتواند از شرکت های دانش بنیان حمایت کند. از سوی دیگر، اجازه داده شد که شرکت های دانش بنیان در گروه دریافت کنندگان وام های حمایتی قرار بگیرند. بنابراین چنانچه صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری با آن بخش حمایتی درست کار کنند، شرکت های دانش بنیان متضرر نخواهند شد.

اختیاری از افزایش بودجه بنیاد نخبگان در سال آینده خبر داد و گفت: در بودجه پژوهش و فناوری، بخشی را به نوسازی و به روز کردن آزمایشگاه های دانشگاهی اختصاص داده ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه مباحث مربوط به شرکت های دانش بنیان در کشور در حال نهادینه شدن است و همه با نگاه خاصی به آن می نگرند. من امیدوارم بزرگترین حمایتی که این شرکت ها نیاز دارند و آن هم خرید کالاهای تولیدی این شرکت هاست، به زودی محقق شود. یعنی اگر بودجه ای هم به این شرکت ها نمی دهند، کالاهای تولیدی آنها را خریداری کنند و فرصت انتقال فناوری را به این شرکت ها بدهند.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس افزود: در این زمینه قانون هم صراحت دارد که حتی در شرایط مساوی، محصولات شرکت های دانش بنیان خریداری شود. ضمن اینکه برای این منظور بودجه هم پیش بینی شده است. انتظار بر این است که مدیران کشور حمایت کنند تا این اتفاق بیفتد.

 

گفتگو: سیداحمد طبایی     

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا