دیوار بزرگ سبز چین کربن زمین را می بلعد

درحالی که چین تولید و بهره برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر را به روزرسانی کرده و بهبود می بخشد، تلاشهای زیادی نیز برای کاستن از ابعاد منفی گرمایش زمین صورت می گیرد.

بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه Nature Climate Change منتشر شده، حجم کلی کربن ذخیره شده در گیاهان سراسر جهان از سال 2003 بالغ بر 4 میلیارد تن افزایش یافته است و در این میان چین سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

لویی یی از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا که بخش اصلی این مطالعه را انجام داده می گوید: دلایل مختلی وجود دارد که موجب شده چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه ذخیره سازی کربن زمین شناخته شود که از آن جمله می توان به تلفیق فاکتورهای اقتصادی و زیست محیطی اشاره کرد. از آن گذشته مدتهاست در این کشور پروژه های کاشت انبوه درختان اجرا می شود.

مطالعات جهانی نشان می دهد در زمینهای هموار استرالیا، آفریقا و آمریکای جنوبی پوششهای گیاهی در حال افزایش است که این بیشتر به دلیل افزایش بارشهاست. در همین حال در روسیه و کشورهای برجای مانده از شوروی سابق شاهد رشد مجدد جنگلها در سطح گسترده ای بوده ایم. اما چین تنها کشور شاخصی به شمار می آید که برنامه گسترش اراضی دارای پوشش گیاهی به صورت عمدی و بر اساس برنامه ریزیهای از پیش صورت گرفته انجام شده است.

بیشترین حجم درختان و پوشش گیاهی توسعه یافته در چین مربوط به شمال این کشور می شود، یعنی نزدیک به دیوار بزرگ این کشور، هرچند هیچ نشان روشنی مبنی بر ارتباط این دو فاکتور دیده نمی شود. برنامه بزرگ چین برای گسترش پوشش گیاهی این کشور تحت عنوان "دیوار بزرگ سبز چین" معرفی شده است و از منظر بسیاری از کارشناسان زیست محیطی به عنوان بزرگترین گروژه مهندسی بوم شناختی زمین شناخته می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا