روش ارزان تشخیص هویت دوقلوها از یکدیگر به ویژه در صحنه جرم

به گزارش ایرنا از هلث، محققان می گویند پروفایل دی.ان.ای های دوقلوهای همسان تقریبا یکسال است و این امر خود باعث ایجاد مشکلات قانونی بسیاری به ویژه در موارد جرم انگاری می شود.

این درحالی است که احتمال مطابقت دی. ان. ای بین دو فرد غیرخویشاوند یک در میلیارد و خواهران و برادران یک درهزار است و این امر استفاده از الگوهای دی.ان.ای رادر تشخیص هویت به ویژه صحنه های جرم امکان پذیر می کند.

گروه تحقیقات ژنتیکی پزشکی قانونی دانشگاه هادرسفیلد راهکاری را برای شناسایی دی.ان.ای دوقلوهای همسان ارایه کرده اند که از ارزان تر از روش های معمول است.

با افزایش سن دوقلوها به دلیل قرار گرفتن در محیط های متفاوت میزان تفاوت آن ها نیز افزایش می یابد. این تغییر عادت ها باعث تغییر وضعیت متیلاسیون دی ان ا ی این دو قلوها می شود.

برای اجرای شیوه تحلیل ارزان و سریع جدید، تیم علمی روشی موسوم به تحلیل منحنی مذاب با تفکیک پذیری بالا (HRMA) ارایه کردند.

در این شیوه دی ان ای را در معرض دماهای بالا و نزدیک به دمای ذوب قرار می دهند تا پیوندهای هیدروژنی موجود در آن بشکند. 

به گفته محققان هرچه پیوندهای هیدروژنی بیشتری در دی. ان. ای وجود داشته باشد دمای لازم برای شکستن آن ها بیشتر خواهد رفت. در نتیجه، چنانچه یک توالی دی ان ای بیش از توالی دیگر متیله شود، دماهای ذوب دو نمونه موردی، متفاوت خواهند بود و با این اختلاف می تان اندازه گیری و تفاوت بین دو دوقلوی همسان را مشخص کرد.

محققان دانشگاه هادرسفیلد به پیشرفت قابل توجهی در زمینه ارایه آزمایش سریع و ارزان برای تشخیص دادن دی ان ای دوقلوهای همسان در پزشکی قانونی دست پیدا کرده اند.

گفتنی است تا قبل از این شیوه های مختلفی برای تشخیص دی. ان. ای دوقلوها ارایه شده است.

در روش تحلیل جهش تمامی ژنوم هر قل از دو قلوها به منظور شناسایی جهش های ممکن در ژنوم هرکدام از این قل ها توالی داده می شود.

در صورت شناسایی یک جهش ژنتیکی در مکانی خاص در ژنوم یکی از قل ها، می توان به دنبال همان جهش در صحنه جنایت بود. البته این روش بسیار گران تمام می شود. 

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Analytical Biochemistry منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا