آزمایش نخستین پرتو ثابت پروتون در سرن

دنیای علم فیزیک ذرات در روزهای اخیر وارد فصل تازه ای از تاریخ خود شد، در این فعالیت تازه در ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی سرن نخستین پرتو ثابت پروتون در سال جاری را مورد آزمایش قرار گرفت. به بیان ساده، در این روش با ایجاد تصادم بین ذرات فشرده می توان انرژی بسیار  زیادی دریافت کرد. با کمک این سیستم، اپراتورهای انرژی می توانند به گونه ای برنامه ریزی کنند که در زمان کاهش نیاز انرژی برای دوره پر مصرف آماده شده و قادر به تامین افزایش نیاز  باشند.

ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود در مرکز پژوهش های اتمی سرن فعال است.

این موضوع برای برخورددهنده یون های سنگین نسبیتی بروکهاون (Brookhaven's Relativistic Heavy Ion Collider)، واقع در لانگ آیلند، بدان معناست که در فصل تابستان و زمان افزایش استفاده از تهویه مطبوع که با افزایش مصرف انرژی رو به رو است، مشکلی رخ نخواهد داد. در دستگاه برخورد دهنده هادرونی سرن اما موضوع برعکس بوده و در فصل زمستان نیاز به تامین منابع انرژی سیستم های گرمایشی افزایش پیدا می کند. البته در حال حاضر در نیمکره شمالی فصل زمستان به پایان رسیده و امروزه با توجه به تولید نخستین پرتو ثابت پروتون سال جاری در سرن، پیش بینی می شود برای زمستان سال آینده مشکلی وجود نداشته باشد.

ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود در مرکز پژوهش های اتمی سرن فعال است. این دستگاه به دلیل بروز پاره ای از مشکلات ، طی  چند سال گذشته از کار افتاده بود که در سال 2015 مجددا راه اندازی و مورد استفاده قرار گرفت.

بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم جهان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از انتشار تشعشعات مضر، در تونلی به عمق بیست و هفت کیلومتر در مرز بین سوئیس و فرانسه قرار دارد. موقعیت این دستگاه در نزدیکی شهر ژنو اعلام شده است.

به گفته کارشناسان، مرکز پژوهش های اتمی سرن بزرگترین آزمایشگاه فیزیک هسته ای در جهان محسوب می شود که بیش از ده هزار دانشمند مختلف از گوشه و کنار جهان با این آزمایشگاه همکاری می کنند.  

 

منبع: arstechnica

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا