چالش کتاب نوجوانان چیست؟

تحقیقات جدید دانشگاه میسیسیپی نشان میدهد شخصیتهای اصلی در رمانهای نوجوانان (YA) بهطور قابلتوجهی مسنتر شدهاند.
به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از ایستادی فایند، تحقیقات جدید دانشگاه میسیسیپی نشان میدهد شخصیتهای اصلی در رمانهای نوجوانان (YA) بهطور قابلتوجهی مسنتر شدهاند. بیش از ۹۰ درصد کتابهای پرفروش نوجوانان دارای شخصیتهایی هستند که بالای ۱۵ سال دارند؛ حتی برخی در دهه بیست زندگی خود هستند. این موضوع نگرانیهایی را در مورد بیتوجهی به نوجوانان کمسنتر و تاثیر این روند بر عادت مطالعهی آنها ایجاد کرده است.
طبق این تحقیقات نوجوانان کمسنتر، بهویژه زیر ۱۳ سال، نمایندهای در داستانها ندارند و ممکن است احساس بیگانگی کنند. نیمی از خریداران کتابهای نوجوان، بزرگسالانی بین ۳۰ تا ۴۴ سال هستند که اغلب کتاب را برای خود میخرند، نه برای نوجوانی در خانواده.
کتابخانهها و ناشران با چالشی مهم مواجهند: اگر داستانها برای نوجوانان کمسن جذاب نباشند، آنها ممکن است مطالعه را رها کنند.
«علی واتکینز»، کتابدار و پژوهشگر دانشگاه میسیسیپی، ۵۰۹ عنوان پرفروش نوجوانان در لیست نیویورکتایمز را بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ بررسی کرده است. سن شخصیتهای اصلی از طریق معرفی ناشر، دادههای کاتالوگی، یا مطالعه مستقیم صفحات اول کتابها مشخص شده است.
از میان ۳۱۶ کتاب که اطلاعات سن داشتند: ۸۱.۶ درصد شخصیتهایی بین ۱۶ تا ۱۸ سال داشتند. تنها ۵ کتاب دارای شخصیتهایی زیر ۱۳ سال بودند. ۱۱ کتاب حتی شخصیت اصلی در دههی بیست زندگی داشتند. ۵۱ درصد خریداران کتابهای نوجوان، افراد ۳۰ تا ۴۴ ساله هستند و ۷۸ درصد آنها کتاب را برای خود میخرند، نه برای نوجوانی دیگر.
حتی کتابهای گروه سنی کودک (۸ تا ۱۲ سال) اکنون به مسائلی مانند هویت جنسی، اختلالات روانی، و اختلالات تغذیهای میپردازند، مسائلی که پیشتر مختص نوجوانان بودند.
در کتابهای فانتزی، که بخش بزرگی از پرفروشها را تشکیل میدهند، شخصیتها ممکن است نامیرا یا غیرانسانی باشند، که سن دقیق آنها مشخص نیست.
کتابداران در مدرسهها و کتابخانههای عمومی با این چالش مواجهند که برای نوجوانان کمسنتر، کتابهای محبوب ممکن است گزینههای مناسبی نباشند. چون این نوجوانان خود را در شخصیتها نمیبینند، احتمال دارد مطالعه را کنار بگذارند.
علی واتکینز تاکید میکند که نقش کتابداران کلیدی است: «با کتابدار صحبت کنید؛ او میتواند کتابهایی را به شما معرفی کند که هرگز خودتان سراغشان نمیرفتید، اما عاشقشان خواهید شد.»
او اعتقاد دارد صنعت نشر ممکن است با تمرکز بیشازحد بر نوجوانان مسنتر و مخاطب بزرگسال، نوجوانان واقعی را از دست بدهد. اگر کتابهای پرفروش بازه سنی متنوعتری نداشته باشند، نسل آینده ممکن است ارتباط خود را با ادبیات نوجوانان از دست بدهد.