بهبود دیابت با «ورزش + عصاره برگ بابونه»

فشار اکسایشی، به شرایطی گفته می شود که که در آن افزایش تشکیل رادیکال‌های آزاد و کمبود مواد آنتی اکسیدان طبیعی در بدن، باعث آسیب رسانی به سلول ها شده و عوارض متعددی نظیر ابتلا به بیماری های مختلف بالاخص دیابت و سرطان را به دنبال دارد.

محققین در فعالیت های پژوهشی خود، در تلاشند تا با یافتن روش های مختلف تمرینی و تغذیه ای به افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن کمک نموده و مقاومت آن را در برابر رادیکال های آزاد افزایش دهند. چرا که این مواد قادرند رادیکال های آزاد را خنثی سازی نموده و بدن را از آسیب های آن ها حفظ نمایند.

فشار اکسایشی، به شرایطی گفته می شود که که در آن افزایش تشکیل رادیکال‌های آزاد و کمبود مواد آنتی اکسیدان طبیعی در بدن، باعث آسیب رسانی به سلول ها شده و عوارض متعددی نظیر ابتلا به بیماری های مختلف بالاخص دیابت و سرطان را به دنبال دارد.

در این خصوص، پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی شهرهای تبریز و میانه، در مطالعه ای، تاثیر تمرین ورزشی استقامتی را به همراه مصرف عصاره برگ گیاه دارویی بابونه بر میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان مورد آزمایش و بررسی قرار داده اند.

در این پژوهش که بر  روی جانوران مدل انجام گردیده، تاثیر ترکیبی دو روش فوق بر فعالیت آنزیم های «سوپر اکسید دیسموتاز» و «مالون دی آلدئید» کبدی به صورت علمی، ارزیابی شده است.

برای انجام این مطالعه تجربی، موش های صحرایی نر نژاد ویستار مبتلا به دیابت نوع یک به مدت 8 هفته و 4 روز در هفته روی نوارگردان به تمرین وا داشته شدند. این جانوران همچنین به مدت 8 هفته، عصاره گیاه دارویی بابونه را به میزان 200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دریافت نمودند. پس از این 8 هفته، نمونه‌های بافت کبد این حیوانات تهیه شده و با حیواناتی که تحت این رژیم قرار نداشتند مقایسه گردید.

نتایج این پژوهش که در فصل نامه «پژوهش در پزشکی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی منتشر گردیده، نشان می دهد که فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان سوپراکسیددیسموتاز و همچنین سطح آنزیم مالون دی آلدئید کبدی موش های مبتلا به دیابت، در اثر تمرین ورزشی استقامتی همراه با مصرف عصاره برگ بابونه به حد طبیعی موش های سالم می رسد.

با توجه به این نتایج، محققین اشاره نموده اند که افزایش سطح پراکسیداسیون لیپیدی کبدی و کاهش غلظت پایه آنزیم های آنتی‌اکسیدانی منتخب که در اثر مداخلۀ ترکیبی عصاره برگهای بابونه همراه با اجرای فعالیت استقامتی ممکن شده است، می تواند فشار اکسایشی وارده بر بدن را کاهش داده و در کاهش ابتلا به بیماری های خطرناکی نظیر دیابت موثر باشد.

نتایج این پژوهش در صورت تایید در انسان ها، می تواند گام موثری در کاهش ابتلای افراد سالم به بیماری دیابت و یا کاهش اثرات جانبی این بیماری در مبتلایان باشد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: عالویی، ا و همکاران. 1395. تأثیر ورزش استقامتی همراه با مصرف محلول عصاره برگ‌های گیاه بابونه بر فعالیت سوپراکسید دیسموتاز و سطح مالون دی آلدئید کبدی موش‌های صحرایی دیابتی نوع ۱. پژوهش در پزشکی، 40(4): 171-165.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا