رشد فروش فیلمهای ایرانی مثبت است
مهرداد فرید با اشاره به رشد فروش فیلمها از اول امسال تاکنون، این پیشرفت را مثبت ارزیابی کرد اما تأکید کرد سینمای ایران هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.
مهرداد فرید تهیهکننده و کارگردان فیلمهای سینمایی درباره رشد سینمای ایران در مقایسه با سال قبل گفت: چشم انداز سینما در دولت جدید روشن است چون سختگیریهای دولت گذشته کمتر شده، در نتیجه میتوان به بهبود سینمای ایران در آینده امیدوار بود. گرچه این میزان پیشرفت، حلکننده مشکلات سینمای ایران نخواهد بود چون هزینه ساخت فیلم سینمایی معمولی در نیمه دوم امسال که تقریبا ۳۰ درصد از ارزش پول ملی کم شده حدود ۳۰ میلیارد تومان است و با احتساب تورم برای بازگشت سرمایه، فروش فیلم ها باید حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان باشد. اما متاسفانه تعداد فیلمهایی که امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشتهاند انگشتشمارند. البته این رشد فروش سینما را به فال نیک میگیریم ولی این رشد چشمگیر و حلکننده مشکلات سینمای ایران نیست.
وی توضیح داد: اگر از ۵۰ فیلمی که در سال اکران میشود حدود ۴۰ فیلم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشت، آن زمان میتوان گفت که شرایط فروش در سینمای ایران عادی است ولی تا زمانی که تعداد انگشت شماری از فیلمها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان میفروشند نمیتوان به این رشد امیدوار بود. چون انبوهی از فیلمها به اصل سرمایهشان نرسیدهاند، بنابراین میتوان گفت با وجود این میزان از افزایش فروش، اوضاع فروش سینما خوب نیست. البته ناامید نیستیم و امیدواریم این رشد شتاب بیشتری پیدا کند و شرایط در سالهای آتی بهتر شود.
فرید با اشاره به اینکه گرچه درصد فروش در سینما بیشتر شده ولی هنوز با نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم تاکید کرد: چون سینمای ایران دولتی است، اگر دولتمردان بخش سینما، سیاستگذاری درستی داشته باشند میتوان به شتاب این رشد امیدوار بود و اگر قولهای رئیس جمهور در زمان انتخابات در حوزه سینما محقق شود شاهد چنین رشدی در سالهای آتی خواهیم بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا فیلمهای اجتماعی نیز میتوانند موجب جذب مخاطب به سینما شوند تصریح کرد: با توجه به سابقه سینمای ایران و فیلمهای اجتماعی پرفروش، حتما فیلمهای اجتماعی میتوانند در این زمینه موفق باشند.
این تهیهکننده و کارگردان با بیان اینکه رشد کنونی فیلمهای کمدی به دلیل روی خوش نشان دادن دولت قبل به این ژانر بود تصریح کرد: متاسفانه آن دولت با فیلمهای اجتماعی میانه خوبی نداشت و مجوز به فیلمنامهای که دارای کوچکترین نقدی بود داده نمیشد. بنابراین شرایط خوبی برای ساخت فیلمهای اجتماعی فراهم نبود. فیلمهای اجتماعی که در این دوره ساخته شدند فیلمهای بیآزاری هستند. این در حالی است که مردم تمایلی به تماشای فیلمهای اجتماعی خنثی ندارند. مردم تمایل دارند برای تماشای فیلمهای حاوی نقد اجتماعی به سینما بیایند نه بیانیه تبلیغاتی دولتی! اگر پروانه ساخت طبق وعده رئیس جمهور حذف شود خواهید دید که فیلمهای اجتماعی پرمخاطب نیز ساخته خواهد شد چون چنین فیلمهایی حرف مردم را میزنند و مردم نیز خواهان چنین فیلمهایی هستند.
منبع: خبرگزاری صبا