تولید مواد غذایی بیشتر با آلودگی کمتر ممکن شد

کودهای نیتروژن به مدت طولانی امکان تغذیه بیشتر افراد را در سراسر جهان ممکن کرده است. با این حال، استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. گروهی از دانشمندان، اقتصاددانان، دانشمندان علوم اجتماعی و کارشناسان کشاورزی به مدیریت پروفسور اریک دیویدسون، مدیر دانشگاه مرکزی مریلند تلاش کرده‌اند تا بدانند که چگونه می‌توان به طور همزمان با تولید مواد غذایی بیشتر میزان آلودگی را کاهش داد و موضوع تحقیقشان را « Mo Fo Lo Po » به معنی غذای بیشتر و آلودگی کمتر نامگذاری کردند.

دیویدسون در این باره بیان می‌کند : «هدف اصلی ما تولید مواد غذایی فراوان، مغذی و مقرون به صرفه و دادن شانس زندگی مرفه‌تر به کشاورزان و در عین حال به حداقل رساندن آلودگی محیط زیست است. در این تحقیق ما براین مساله که چگونه فعالیت‌های انسان باعث تغییر در کربن و نیتروژن خاک و آب و هوا می‌شود تمرکز کردیم.»

میانگین جهانی نشان می‌دهد که در حدود نیمی ازکود نیتروژن استفاده شده توسط کشاورزان در مزارع به طور معمول توسط محصولات کشاورزی جذب می‌شود و نیم دیگر آن در خاک باقی می‌ماند و یا در مزارع کشاورزان از بین می‌رود.

وجود علوم و تکنیک های حفاظت محیط زیست با وجود موانع اقتصادی و اجتماعی فراوان هنوز هم یکی از شیوه های رایج در عملکرد بسیاری از کشاورزان است. دیویدسون با کمک‌های مالی بنیاد ملی علوم، گروهی متشکل از دانشمندان، اقتصاددانان، نمایندگان دولت، کشاورزان و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در سال 2013 را دور هم جمع کرد تا درمورد این مطلب که «چرا تاکنون پیشرفت‌هایی در بهبود بهره‌وری از نیتروژن مورد استفاده در کشاورزی صورت نگرفته است» بحث کنند.

دیویدسون در این باره توضیح می‌دهد : «هدف ما از این نشست جمع کردن دانشمندان و سهامداران در کنار یکدیگر است زیرا در غیر این صورت بعید است بتوانیم در مورد مسایل نیتروژن و عوامل مربوط به آن مانند امنیت غذایی، آلودگی، اثرات سلامت انسان، گرم شدن کره زمین و تخریب لایه ازن گفتگو کنیم». بعد از گذشت دوسال از این نشست علمی، گروه فوق مجموعه‌ای از مقالات را در مورد کیفیت محیط زیست در ماه جاری منتشر کردند که بخش ویژه آن در مورد بازده مصرف نیتروژن بود و ویرایش آن با نگاه دقیق تری از جنبه اقتصادی، اجتماعی و موانع فنی در بهبود بهره‌وری مصرف نیتروژن در محصولات و مزارع توسط دیویدسون انجام گرفت.

مطالعات نشان داد که هدف از تولید مواد غذایی بیشتر با آلودگی کمتر تنها به پیشرفت‌های فناوری وابسته نیست بلکه سیاست‌هایی که عوامل اقتصادی و اجتماعی را مدیریت می‌کنند می‌توانند در تصمیم گیری کشاورزان موثر باشند.

دیویدسون امیدوار است که این تحقیق را در مرکز علوم محیط زیست دانشگاه مریلند که بر چالش های نیتروژن و فسفر به طور همزمان تمرکز دارد، ادامه دهد زیرا فسفر نیز برخی موانع اقتصادی و اجتماعی مشابه نیتروژن را در بردارد.

توضیحات بیشتر در مورد این تحقیق و نتایج آن در مجله « کیفیت محیط زیست » با عنوان «تولید مواد غذایی بیشتر با آلودگی کمتر چالشی برای قرن 21» منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا