نگاهی به دومین نمایشگاه صنعت موسیقی
پلی میان گذشته و آینده موسیقی

 

موسیقی فقط خواندن و نواختن و کنسرت و آلبوم نیست . موسیقی دنیایی دارد که فراتر از تصوراتمان است . درکنار انبوهی از ملودی‌هایی که توسط هنرمندان خلق می شود، ملزومات وکالاهای مربوط به این هنر به قدری وسیع است و افراد و مکانهای مرتبط با آن به حدی مهم و تاثیرگذار هستند که شاید کمتر کسی توجهی به آنها داشته باشد. اما مسئله مهمتر در ارتباط با موسیقی، صنعت آن است که طی چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است به طوری که دو سال گذشته با حمایت بخش خصوصی نمایشگاهی با این عنوان یعنی نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار شده است.

سحر طاعتی: چند روز گذشته برج میلاد میزبان دومین نمایشگاه صنعت موسیقی بود. در این نمایشگاه تولیدکنندگان، واردکنندگان و عرضه‌کنندگان سازهای موسیقی، ناشران موسیقی، آموزشگاه‌های موسیقی، مراکز پژوهشی حوزه موسیقی، استودیوهای ضبط صدا، استارت‌آپ‌های موسیقی، عرضه‌کنندگان لوازم صوتی و صدابرداری، کنسرواتور موسیقی،فروشگاههای ملزومات موسیقی و فروشگاههای فروش سازهای ایرانی و خارجی و  …. گرد هم آمده بودند تا هر کدام سهمی در فعال شدن بیشتر صنعت موسیقی داشته باشند، اما متاسفانه در این میان جای خالی مراکز دولتی کاملا به چشم می خورد.

در این دوره مشارکت بخش های مختلف موسیقی به نسبت سال گذشته بیشتر شده به طوری که به گفته جلال ذکائي، رئیس نمایشگاه، تعداد غرفه های شرکت کنندگان سال گذشته ۷۶ و امسال ۱۰۳ غرفه بود و از نظر کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرگزاری سینا، برگزاری این نمایشگاه ولو به صورت خصوصی نه تنها فضایی برای معرفی محصولات و خدمات مرتبط با موسیقی است، بلکه بستری برای تعامل، آموزش و پیشرفت در این هنر را نیز فراهم می‌کند. این نمایشگاه‌ها به شکل گسترده‌ای بر روند موسیقی و صنعت مرتبط با آن تأثیرگذار بوده است چرا که در روزهای برگزاری توانسته محلی برای معرفی جدیدترین ابزارها و فناوری‌های موسیقی باشد. شرکت‌های تولیدکننده سازها، تجهیزات استودیویی و نرم‌افزارهای آهنگ‌سازی نیز از این فرصت استفاده کردند تا محصولات خود را به نمایش بگذارند.

 یکی دیگر از تاثیرات این نمایشگاه آشنایی هنرمندان و تولیدکنندگان موسیقی با تکنولوژی‌های نوین بوده به طوری که آنها می توانستند با بهره مندی از آنها در خلق آثار خود استفاده کنند.  در کنار همه مزایای برگزاری نمایشگاه میتوان گفت چنین رویدادهای موسیقی ، فضایی بی‌نظیر برای ارتباط میان هنرمندان، تهیه‌کنندگان، تنظیم‌کنندگان و سایر فعالان این حوزه را فراهم می‌کند.

این تعامل‌ها می‌تواند به همکاری‌های جدید، تولید آثار مشترک و حتی کشف استعدادهای تازه منجر شود. شبکه‌سازی در این رویدادها نه تنها به توسعه فردی هنرمندان کمک می‌کند، بلکه به رشد کلی صنعت موسیقی نیز سرعت می دهد.

 

بیشتر بخوانید: 

نمایشگاه صنعت موسیقی؛ نمایشگاهی برای آشنایی بیشتر مردم با موسیقی

 

یکی از بخش های همیشگی نمایشگاه‌های مرتبط با موسیقی خصوصا نمایشگاه صنعت موسیقی برگزاری کارگاهها و جلسات آموزشی و سخنرانی‌هایی است که در حاشیه چنین رویدادهای موسیقی اتفاق می افتد که این فضا

به هنرمندان و فعالان صنعت موسیقی کمک می‌کنند تا دانش خود را به‌روز کرده و از تجربیات بزرگان این حوزه بهره‌مند شوند.

ناگفته نماند که این جلسات فقط برای فعالان این حوزه مفید نیست چرا که جوانان و دانشجویان موسیقی نیز می توانند با حضور در آنها از چنین فضایی سرشار از اطلاعات روز موسیقی بهره ببرند. نکته مهم در ارتباط با حضور در چنین رویدادهایی می توان به درک بهتر از تکنیک‌های جدید، سبک‌های نوین موسیقی یا حتی روند بازاریابی و فروش آثار موسیقایی توسط شرکت کنندگان اشاره کرد.

شاید یکی از نکات مبهم در برگزاری نمایشگاه صنعت موسیقی چگونگی تاثیرگذاری آن بر صنعت موسیقی باشد، چرا که در نگاه اول این تصور ایجاد میشود که نمایشگاهی صرفا برگزار شده و تعدادی از فعالان این هنر در حوزه های مختلف دور هم جمع شده اند و با ارائه محصولات و اطلاعات خود ، تنها در حال معرفی خود هستند در صورتی که مسئله فراتر از این است به طوری که نمایشگاه‌های موسیقی با جمع کردن برندهای مختلف و ارائه‌دهندگان خدمات، به توسعه بازار و رونق اقتصادی این صنعت کمک می‌کند. این رویدادها بستری برای تبلیغات گسترده، فروش مستقیم محصولات و جلب سرمایه‌گذاران است و همین باعث به حرکت درآمدن چرخه اقتصاد موسیقی می شود.از طرفی معرفی هنرمندان مستقل و شرکت‌های نوپا در چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای رشد اقتصادی در این صنعت ایجاد کند.

در کنار همه این موارد ترویج فرهنگ موسیقی و آشنایی با سبکهای متنوع یکی از مهمترین دستاوردهای نمایشگاه صنعت موسیقی است. درست است که در نمایشگاه صنعت موسیقی ایران فقط فعالان داخلی حضور داشتند اما با گستردگی این نمایشگاه و حضور هنرمندان و فعالان خارجی ، آشنایی با فرهنگهای موسیقایی مختلف و ایجاد تنوع در آثار هنری، معرفی سبک‌های کمتر شناخته‌شده موسیقی و بسیاری موارد دیگر رقم می خورد که همه اینا به غنی‌تر شدن فرهنگ موسیقی جهانی کمک می کند.

درست است که نمایشگاه صنعت موسیقی در تهران در روزهای محدودی برگزار شد اما همین رویداد بزرگ می تواند تاثیرات اجتماعی زیادی را به همراه داشته باشد چرا که لحظه به لحظه این نمایشگاه می تواند نسل جوان را به یادگیری موسیقی، ساخت آثار جدید و حتی ورود به صنعت موسیقی تشویق کند. دیدن نوآوری‌ها و دستاوردهای موسیقی در این رویدادها می‌تواند الهام‌بخش نسل جدیدی از هنرمندان باشد که به شکوفایی بیشتر این صنعت کمک خواهند کرد.

به طور کلی برگزاری نمایشگاه‌های صنعت موسیقی نقش کلیدی در توسعه این هنر دارد. این رویداد موسیقی می تواند بستری برای تبادل دانش، معرفی فناوری‌های جدید، ترویج فرهنگ موسیقایی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی فراهم کند. حضور در این رویدادها نه تنها برای هنرمندان حرفه‌ای، بلکه برای علاقه‌مندان به موسیقی نیز تجربه‌ای ارزشمند و الهام‌بخش است.

در نهایت، می‌توان گفت که نمایشگاه‌های صنعت موسیقی همچون پلی میان گذشته و آینده موسیقی عمل می‌کند و به شکل‌گیری روندهای جدید در این هنر کمک می‌کند.

امید است نمایشگاه صنعت موسیقی که امسال دومین سال خود را پشت سر گذاشت به سرنوشت دیگر رویدادهای موسیقی که به صورت خصوصی برگزر می شوند دچار نشود و هر ساله شاهد برگزاری آن در سطح پایتخت و حتی شهرهای دیگر باشیم.

عکس از همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا