محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر دولت چهاردهم شد

اولین جلسه شورای هنر در دولت چهاردهم، صبح امروز ۳۰ مهر ماه به ریاست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس: یکصد و هشتمین جلسه شورای هنر با حضور رییس، دبیر و اعضای این شورا در حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی فعالیت شورا در سال های گذشته، بر تقویت جایگاه و اثرگذاری آن در فضای فرهنگی و هنری کشور تاکید شد.

در این جلسه دکتر سید عباس صالحی گفت: شورای هنر شورای پرتحرکی بوده و مصوبات خوبی داشته و منشا خدمات مهمی در عرصه هنر کشور بوده، که باید تداوم یابد.

وی با تشکر از دکتر اسماعیلی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر ایمانی خوشخو و اعضای این شورا، گفت: بازخوانی و بازآرایی اصولی که بتوانیم در ادامه کار شورای هنر، بر اساس آنها عمل کنیم، کار مهمی است و در همین ابتدای دوره جدید شورا، باید به آن بپردازیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه شورای هنر خواست نظام مسائل کلان هنر در کشور را تدوین کنند.  او بر ضرورت تقویت مشارکت حداکثری ذینفعان در برنامه‌های شورا تاکید کرد و گفت: تجربه ثابت کرده در موضوعات مختلف هرجا با صنوف و نخبگان آنها مشورت شده و با آنها به یک اقناعِ اجماعی و حداکثری رسیده ایم، موفق عمل کرده ایم.

مردمی‌سازی فرهنگ و هنر، توجه همزمان به مصرف کنندگان و تولید کنندگان عرصه هنر، توجه به نسل جوان و دانشجو، توجه به موسسات پژوهشی و استفاده از آنها، توجه به حوزه های استانی و نیازها و مسائل آنها در عرصه هنر و ایجاد هماهنگی بیشتر بین شورای هنر و کمیسیون فرهنگ و هنر در دولت از دیگر موضوعاتی بود که سیدعباس صالحی در مورد آنها سخن گفت و از شورای هنر خواست در دوره جدید بیشتر مدنظر باشد.

 

محمدحسین ایمانی خوشخو
محمدحسین ایمانی خوشخو؛ دبیر شورای هنر

 

انتخاب دبیر شورا

در این جلسه محمدحسین ایمانی خوشخو با رأی اعضا، به عنوان دبیر شورای هنر انتخاب و در مسئولیت دبیری این شورا ابقا شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورا در سه سال گذشته، گفت: شورای هنر به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در عرصه هنر که به شورای عالی انقلاب فرهنگی متصل است، از سال 1376 با مصوبه این شورا تاسیس شد و توانست برای هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر نقطه امید خوبی باشد و حرکت های ارزشمندی را شروع کند.

دبیر شورای هنر با اشاره به برخی از مصوبات مهم این شورا، افزود: تصویب سند های بالادستی سینما، هنرهای نمایشی و موسیقی، فرهنگستان هنر و سازمان فرهنگی هنری صبا در این فرهنگستان، حمایت از استعدادها در حوزه موسیقی، بازگری دروس هنر، جایزه جلال آل احمد، نظام استاد شاگردی در آموزش عالی، طرح تحول دانشگاه سوره، مکتب هنر رضوی، برگزاری بازار هنر و نشان ایران فرهنگ از جمله مصوبات این شورا در سال‌های گذشته بود.

وی گفت: در نظر داریم در دوره جدید، برخی از اسناد و مصوباتی که نیاز به بررسی و هماهنگی بیشتری دارند را در شورای هنر بازخوانی و بازنگری کنیم.

دبیرشورای هنر تاسیس شهر جهانی فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی را از دیگر مصوبات مهم این شورا عنوان کرد و گفت: ماده واحده ایجاد این شهر جهانی توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور فقید ابلاغ شده و اساسنامه آن نیز مصوب شده و ما با همکاری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال مکان یابی و گرفتن زمین آن هستیم و انشالله یکی از طرح های چشمگیر و ماندگار عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.

اعضای شورای هنر در ادامه این در این در مورد راه های تقویت شورا هم اندیشی کردند.

توجه بیشتر به مصرف، تولیدات فرهنگی و هنری و پايش ها و تحلیل های موجود در این زمینه وکمک به ارتقای ذائقه مصرف هنری در جامعه به ویژه در خانواده، لزوم ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها و سازمان‌های فرهنگی، توجه بیشتر به وضعیت فرهنگی دانشجویان، توجه به سه ضلعی حاکمیت، صنوف و مردم در برنامه ریزی ها، ترسیم زنجیره فرهنگ و هنر در کشور و تعریف و شفاف‌سازی جایگاه شورای هنر در این زنجیره، توجه به زیست بوم فرهنگ و هنر و هماهنگی بین عناصر و اجزای این زیست بوم و توجه ویژه به اقتصاد هنر، ایجاد هماهنگی بین بدنه جامعه هنری و صنوف مختلف هنری با حاکمیت، توجه ویژه به مسائل استانی در عرصه هنر، پرهیز از رویکردهای منفعلانه در فرهنگ و هنر و ایجاد رویکردهای توسعه ای و بسط ایده هایی همچون انقلاب اسلامی،  آزادی خواهی، عدالت طلبی، مبارزه با ظالم، پرهیز از نگاه های صرف نظارت بر تولید  و عرضه در مدیریت فرهنگی و حرکت به سمت اثرگذاری بر خالقان آثار و شکل دهی به فضای فرهنگ و هنر و تبیین مبانی و گفتمان های موثر و جهت دهنده در عرصه فرهنگ، توجه ویژه به نتایج پیمایش ها و پژوهش های فرهنگ و هنر، ساماندهی جریان نقد در عرصه فرهنگ و هنر و کمک به جریان نشر در این عرصه به عنوان عواملی برای جهت دهی و شکل دهی تولید ات هنری، برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت بالای دانش آموختگان هنر در کشور، ایجاد ارتباط و گفت و گو با صنوف هنری و  سرآمدان و چهره های شاخص هر صنف و شناسایی مسئل واقعی عرصه هنر و راه حل یابی برای آنها از جمله موضوعاتی بود که توسط اعضای شورا مطرح و در مورد آنها همفکری شد.

تقدیر از رییس سابق دانشگاه هنر

همچنین در این جلسه از آقای دکتر محمدرضا حسنایی رییس سابق دانشگاه هنر تقدیر شد.

اولین جلشه شورای هنر دولت چهاردهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا