توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) انجام گرفت؛
معرفی ۱۳ محقق جهاددانشگاهی در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان

۱۳ محقق جهاددانشگاهی که در زمره ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند، معرفی شدند.

به گزارش سینا از روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، فهرست دو درصد برتر دانشمندان جهان که توسط دانشگاه استنفورد انجام می‌شود، یک رتبه‌بندی معتبر است که تأثیرگذارترین محققان را در حوزه‌های موضوعی مختلف شناسایی و معرفی می‌کند. در این بین 13 محقق جهاددانشگاهی که در زمره دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند، توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) معرفی شدند.

براساس داده‌های الزویر و با همکاری پایگاه داده‌ی اسکوپوس، این رتبه‌بندی ابزاری قدرتمند برای شناسایی رهبران علم جهان است. رتبه‌بندی دو درصد برتر استنادی جهان، تلاش می‌کند با ارائه‌ی یک روش استاندارد به شناسایی دانشمندانی که تأثیر زیادی در حوزه موضوعی خود داشته‌اند، بپردازد. این لیست براساس شاخص‌هایی مانند استنادات، شاخص هرش، هم‌تألیفی و نرمال شده‌ی تعداد استنادات ایجاد می‌شود.

لیست دو درصد محققان برتر استنادی، هرسال به‌روز می‌شود و داده‌های این لیست به دو دسته‌ی Career-long data و Single -year impacts تقسیم می‌شوند. لیست Career-long data به عملکرد کلی محقق از ابتدای فعالیت او و دستاوردهای اخیر و لیست Single-year impacts فقط به عملکرد محقق براساس سال 2023 می‌پردازد.

شاخص‌های اصلی فهرست دو درصد دانشمندان برتر:

معیار اصلی این لیست، تعداد استنادات نرمال شده است. شاخص به‌کار رفته‌ی نرمال شده استنادی در این لیست، C-score نام دارد. C-score از چند شاخص کتابسنجی ساخته شده است: تعداد کل استنادات، شاخص هرش، تعداد استنادات دریافتی محقق بدون خود استنادی.

درصد حوزه‌ی موضوعی اصلی و زیر حوزه‌ی موضوعی فرعی محقق بدین‌صورت است: این لیست براساس 22حوزه موضوعی اصلی و 176 حوزه موضوعی فرعی تقسیم‌بندی شده است. فقط محققانی شامل دو درصد برتر هستند که در حوزه‌ی موضوعی فرعی قرار گرفته‌اند.

فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان دانشگاه استنفورد به رسمیت شناختن برتری و تأثیر علمی است. با گردآوری داده‌ها از حوزه‌های مختلف علمی و ارائه یک رویکرد منصفانه و مبتنی بر شاخص‌های نرمال شده، این فهرست نه تنها دستاوردهای فردی را تجلیل می‌کند، بلکه بر اهمیت تحقیقات تأثیرگذار در پیشرفت دانش نیز تأکید می‌کند.

دو درصد دانشمندان برتر جهاددانشگاهی

جدول 1، لیست محققان جهاددانشگاهی در Career-long data را نشان می‌دهد.

براین اساس، دکتر حسین بهاروند، دکتر یاسر زارع، دکتر سعید کیان‌بخت دکتر علی منتظری و دکتر محمدحسین نصراصفهانی دو درصد دانشمندان برتر جهاددانشگاهی در Career-long data هستند.

جدول 2، محققان دو درصد برتر جهاددانشگاهی در Single-year impacts را نشان می‌دهد.

براین اساس، نام هفت محقق به همراه محققان جدول 1، در مجموع 13 محقق از جهاددانشگاهی در میان اسامی دو درصد برتر جهان حضور دارند.

حسین بهاروند از پژوهشگاه رویان، وحید جوانبخت دانشیار گروه مهندسی شیمی از جهاددانشگاهی استان اصفهان، خاطره خرسندی از مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاددانشگاهی، یاسر زارع از پژوهشکده معتمد، محمدرضا صادقی از پژوهشگاه ابن‌سینا، رضا عمانی سامانی از پژوهشگاه رویان، حسن فلاح حسینی و سعید کیان‌بخت از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، اشرف معینی هیأت علمی مهمان پژوهشگاه رویان، سعیده ممتاز از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، علی منتظری از پژوهشکده علوم بهداشتی و محمدحسین نصراصفهانی از پژوهشگاه رویان محققانی هستند که در Single-year impacts حضور دارند.

دکتر نصر اصفهانی با 35 سال سابقه‌ی انتشار مقاله، پر تجربه‌ترین و دکتر خاطره خرسندی با 11 سال سابقه‌ی انتشار مقاله، جوان‌ترین محقق جهاددانشگاهی براساس لیست استنفورد هستند. دکتر وحید جوان‌بخت نیز تنها هیأت علمی غیرپزشکی جهاددانشگاهی در این لیست است.

همچنین دکتر علی سعداله عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی نیز در این لیست حضور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا