سایت «باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران» رونمایی شد

سایت جدید «باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران»، با حضور مسئولان سازمان جهاد دانشگاهی تهران رونمایی شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا- در این مراسم که با حضور مسئولان سازمان جهاد دانشگاهی تهران،شاهچراغی از مولفان برجسته نشر جهاد دانشگاهی در محل مرکز فرهنگی زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی برگزار شد، جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که مقوله کتاب و کتاب‌خوانی همواره در جوامع رو به رشد نقش تأثیرگذاری در تحولات سیاسی و اجتماعی بشر داشته است، اظهار کرد: با نگاهی به تاریخ مطالعه ایران در می‌یابیم موضوع کتاب و کتاب‌خوانی همواره تأثیر بسزایی در حوزه علمی، فرهنگی و دانشی در شکوفایی تمدن‌ها داشته است.

وی با اشاره به گسترش فضای مجازی و نشر مطالب در این فضا گفت: با این وجود کتاب جایگاه خاص خود را دارد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در ایران در ادامه نظرات کارشناسان مختلف را با وجود فضای مجازی درباره این شاخص متفاوت برشمرد و افزود: با این وجود و به اذعان کارشناسان سرانه مطالعه در کشور پایین است؛ این درحالی است که ارتباط مستقیمی میان سطح مطالعه با سطح فرهنگ، رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای وجود دارد.

*کتاب و کتاب‌خوانی، از علل پیشرفت جوامع بشری

رحیمیان از علل پیشرفت جوامع را توجه به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی دانست و خاطرنشان کرد: سال‌هاست که در جهاد دانشگاهی به ترویج و نشر فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی با برگزاری رویدادهایی چون مسابقات کتاب‌خوانی، برگزاری کتاب سال دانشجویی، نقد کتاب تحت‌عنوان سلسله نشست‌های فصل سخن، مسابقات ۳ دقیقه‌ای کتاب‌خوانی و … توجه شده است.

وی با تأکید مجدد بر این‌که میان مقوله مطالعه و رشد اجتماعی و جامعه‌پذیری نسل جوان ارتباط مستقیمی وجود دارد، ادامه داد: جوانان و نوجوانان با مطالعه و کتاب‌خوانی جامعه‌پذیرتر می‌شوند و هویت و شخصیت آن‌ها با مطالعه رمان و کتاب‌های تاریخی شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که جهاد دانشگاهی در سال‌های پس از انقلاب بیش از ۱۲ هزار عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده است، در ادامه تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با چاپ کتاب خدمات ارزنده‌ای را در رشد دانشگاهی داشته است.

رحیمیان با این توضیح که با شروع پاندمی کرونا شماری از دانشجویان برآن شدند تا مسابقات مجازی کتاب‌خوانی را برگزار کنند، ادامه داد: هم‌اکنون پس از گذشت ۵ سال از اجرای این مسابقات برخط کتاب‌خوانی هشت‌بهشت این رویداد «فرهنگی – دانشجویی» به درجه‌ای از رشد و بلوغ رسیده است تا به ظرفیت‌های بالقوه‌ دیگر قابل توجه و مورد علاقه دانشجویان بپردازد.

وی، یادآور شد: در این مسیر خانه کتاب و ادبیات ایران، دانشگاه علم و فرهنگ، سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه رویان و سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و … همراه ما بودند.

*تلاش به‌منظور کسب امتیاز برای اعضای  باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، گفت: می‌کوشیم تا برای اعضای باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران امتیازات مادی و معنوی از جمله بن خرید کتاب، تخفیف و …. بگیریم.

در ادامه طاهره یاوری، طراح سایت با بیان این‌که در فرآیند طراحی سایت جدید «باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران» از هم‌فکری و مشاوره همکاران فرهنگی نهایت استفاده شد، گفت: دوستان می‌توانند با ارائه انتقاد، پیشنهاد و نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن فعالیت سایت یاری کنند.

وی گفت: در بخش درج شده در سایت با عنوان معرفی کتاب دانشجویان و علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی می‌توانند نظرات خود را به‌صورت یادداشت ارسال تا پاسخ مناسب دریافت کنند.

سلطانی، دبیر کانون بوستان(کانون کتاب و کتابخوانی (معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، گفت: کانون کتاب‌خوانی بوستان فعالیت خود را از سال ۹۹ آغاز کرد که ارتباط با دانشجویان به‌صورت مجازی برقرار شد. آزمون‌های برخط ماهانه با پیشنهاد کتاب از سوی دانشجویان و پس از تأیید آن‌ها توسط اساتید و فعالان حوزه کتاب برای دانشجویان برگزار شد.

*شرکت بیش از ۲۰ هزار دانشجو در مسابقات مجازی کتاب‌خوانی هشت‌بهشت طی ۵ سال

وی با بیان این‌که در این بازه زمانی ۵ ساله ۲۰ هزار ۱۴۴ دانشجو در همه مسابقات کتاب‌خوانی شرکت داشتند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۵۰ نفر برگزیده شدند و کل مسابقات برگزارشده ۴۴ آزمون بوده است.

سلطانی در معرفی بخش‌های مختلف سایت جدید «باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران» هم توضیح داد: در بخش درباره ما آیین‌نامه و راهنمایی برای ثبت‌نام جهت علاقه‌مندان مقوله کتاب‌خوانی و شرکت در مسابقه مجازی کتاب‌خوانی هشت‌بهشت آورده شده است.

وی با بیان این‌که در بخش کتاب‌ها دسته‌بندی مختلف از کتاب‌ها موجود است تا دانشجویان کتاب‌های مفید را برایب مطالعه شناسایی کند، در ادامه افزود: در بخش چند رسانه‌ای ویدئوها و کلیپ‌ها از کتاب‌های مسابقه هشت‌بهشت بارگزاری شده است تا دانشجویان دوره‌های مختلف با آن‌ها آشنا شوند.

دبیر کانون بوستان(کانون کتاب و کتابخوانی(، با بیان این‌که در بخش پادکست‌ها(زیرمجموعه چندرسانه‌ای) پادکست‌های دانشجویی قرار داده می‌شود، در ادامه گفت: در بخش گالری مسابقات نیز آرشیوی از پوسترهای مسابقات کتابخوانی هشت بهشت از نخستین دوره تاکنون گذاشته شده است.

*آموزش مهارت‌های کتاب‌خوانی برای علاقه‌مندان در سایت باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران

سلطانی با بیان این‌که در بخش آموزش‌های قدم به قدم سعی‌شده مهارت‌های کتاب‌خوانی نظیر تقویت و چگونگی افزایش سرعت مطالعه و …  برای علاقه‌مندان آموزش داده شود، در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش اخبار هم خبرهای مرتبط با مسابقه کتاب‌خوانی و بحث فعالیت کانون بوستان و … آورده می‌شود.

وی بخش ارتباط با ما را پل ارتباطی میان مخاطبان و مسئولان سایت دانست و گفت: در بخش عضویت هم دانشجو می‌توان با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز یک پروفایل شخصی برای برگزاری مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت هر ماه یک کتاب داشته باشد.

دبیر کانون بوستان(کانون کتاب و کتابخوانی(، یادآور شد: دانشجویان و علاقه‌مندان مقوله کتاب‌خوانی می‌توانند با انتقاد، پیشنهاد و نظرات خود در افزایش کیفیت این فعالیت‌ها نقش داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا