پورمحمدی: خبرنگار را نباید زندان بیاندازیم

مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در عرصه مبارزه با فساد تجربه جهانی بسیار گسترده است و در عین حال سه تا پایه اصلی دارد نخست شفافیت، دوم گردش آزاد اطلاعات است و خبرنگاران نقادان اجتماعی و سوت‌زنان عوامل برجسته مبارزه با فساد هستند و نباید آنها را به زندان بیاندازیم حتی اگر مشکلات ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری سینا، پورمحمدی با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: نموداری از نظرخواهی مردم ارائه شد که اعلام کردند که ۷۳.۵ درصد کردم مشکلات اقتصادی دارند و این نشان از دغدغه اصلی جامعه نسبت به مسائل اقتصادی است.

وی با اشاره با اینکه در «دولت قرار» چهار اولویت برای فراهم کردن زیرساخت اقتصاد و پیشرفت تولید دارد، اعلام کرد: بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی و دماسنج هر اقتصاد است؛ در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد، اما متاسفانه فروریخت و افراد متضرر شدند؛ در دولت سیزدهم هم بورس کامل قفل شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در گذشته عملیات گردش مالی در بازار بورس ۲۸ هزار همت (هزار میلیارد تومان) بود و روز گذشته که بررسی کردم این شاخص ۳ هزارو ۳۵۰ همت بود، در گذشته چهار میلیون فعال بورسی داشتیم و هم اکنون این عدد به زیر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، در گذشته سود بنگاه‌های تولیدی ۳۲ درصد و امروز به ۱۳ درصد رسیده است.

پورمحمدی با طرح این پرسش که ویژگی‌های بازار بورس چیست؟ پاسخ داد: نخست عدم دخالت دولت است در حالی که امروز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است، نکته دوم شفافیت است، اما هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست، نکته دیگر رقابت است اما حضور دولتی‌ها، شبه دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که تعارض منافع داریم، در شورای بورس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صمت حضور دارند و همه اینها با هم تعارض دارند این تعارض منافع موجب ثبات بازار نمی‌شود.

باید موانع تولید را برطرف کنیم

پورمحمدی تاکید کرد: همه مردم می‌دانند و می‌فهمند زیرا با بورس درگیر هستند و با آن نبض اقتصاد را می‌سنجد اگر مدام ادعا کنیم وضع اقتصاد درست است، زیرساخت‌ها درست است، مشکلی نداریم و از رکود خارج شدیم بازار بورس شاخص روشنی برای این حرفها است.

وی درباره راهکار مشکلات کشور گفت: ثبات متغیرها در اقتصاد یکی از راهکارها است، مثل ثبات نرخ سود بانکی، نرخ تعرفه‌ها و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و تا زمانی اینها درست نشود تولید و بازار سرمایه رونق نمی‌گیرد. از بین بردن تعارض منافع، کاهش اختلاف بازار ارز نیمایی که موجب سوء استفاده و رانت خواری شده است از دیگر راهکارها ما است و وظیفه داریم پایه‌های تولید را تقویت و موانع تولید را برطرف کنیم.

نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم اگر می‌خواهید درگ کنید اقتصاد چه طور است به بورس توجه کنید هر علامت دیگر غیرتخصصی و شعار است. تلاش من در دولت آینده بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش با برنامه و آینده دار اقتصاد ایران باشد، فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال جهش کلی و تراز مثبتی را به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا