راهکاری برای تقویت «کار تیمی» پرستاران

فرآیندهای گروهی و انجام امور به صورت تیمی، همواره یکی از حیاتی ترین اجزای مسئولیت و نقش پرستاری در سیستم مراقبت و درمان بوده است.

این موضوع که از ابتدای پیدایش امر پرستاری دارای اهمیت بوده، موضوع پژوهشی گردیده که توسط محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به انجام رسیده است. در این پژوهش، عوامل تسهیلکننده کار تیمی در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی و درمانی مورد تحلیل علمی واقع شده است.

فرآیندهای گروهی و انجام امور به صورت تیمی، همواره یکی از حیاتی ترین اجزای مسئولیت و نقش پرستاری در سیستم مراقبت و درمان بوده است.

این پژوهش توصیفی کاربردی با مشارکت 2944 نفر از پرستاران مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گردیده و برای جمع آوری اطلاعت مورد نیاز آن، از پرسشنامه‌ خاص علمی استفاده شده است. محققین پس از به دست آوردن داده های مورد نیاز این تحقیق، با به کارگیری نرم افزارهای آماری، به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده پرداختند.

یافته‌های این مطالعه که اخیرا در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در مجله تخصصی «دانشکده پرستاری و مامایی همدان» به چاپ رسیده، نشان می دهد که عوامل تسهیلکننده کار تیمی در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی، درمانی شامل هفت مولفه هستند.

بر اساس داده های آنالیز شده این پژوهش، عوامل فوق و میزان تاثیرگذاری هر یک به شرح زیر می باشند: نقش حمایتی سازمان (13 درصد)، آموزش مهارت‌های کار تیمی (13 درصد)، انعطاف ساختارسازمانی (10 درصد)، رهبری مشارکتی (9 درصد)، الزامات اخلاق گروهی (7 درصد)، تأثیرگذاران برکارتیمی (7 درصد) و اهرم‌های کنترلی (5 درصد).

با توجه به نتایجی که از این پژوهش به دست آمده، محققین اعتقاد دارند که سرمایه گذاری و تسهیل در حوزه «کار تیمی» به عنوان یکی از مسائل اساسی در سازمان‌های مربوط به بخش بهداشت و سلامت، نتایج مفیدی را به همراه داشته و می تواند برای چنین سازمان‌هایی بسیار سودمند باشد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: بهنیا، ا. و همکاران. 1395. تحلیل عوامل تسهیل کار تیمی پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه جندی شاپور اهواز. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 24(4): 255-247.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا