افزایش خواص مکانیکی و حرارتی الیاف سلولزی با استفاده از نانوذرات

پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد این طرح پژوهشی توضیح داد: در ساخت این الیاف از حلال های زیست سازگار استفاده شده است که آلودگی زیست محیطی را کاهش می دهد.شایا محمودیان گفت: در سال های اخیر، فناوری نانو به صورت گسترده در صنایع نساجی از جمله صنایع تولید الیاف بکار می رود، تولید الیاف نانوکامپوزیت با استفاده از تقویت کننده های نانومتری موجب بالا رفتن کارایی و بهبود خصوصیات الیاف می شود.

وی ادامه داد: افزون بر کاربردهای نساجی، از این الیاف می توان در ساخت الیاف کربنی با کیفیتی بالا نیز استفاده کرد.محمودیان اظهار کرد: الیاف کربن از گروه الیاف مهندسی است و کاربردهای فراوانی از جمله در صنایع کامپوزیت، هوافضا، خودروسازی، ساختمان، لوازم ورزشی و مهندسی پزشکی دارد.

وی گفت: افزایش استحکام کششی، مقاومت حرارتی و میزان کربن باقی مانده در اثر استفاده از نانوذرات خاک رس در ساخت الیاف سلولزی، از مهمترین نتایج این طرح پژوهشی است.محمودیان یادآور شد: یکی از کاربردهای صنعتی الیاف سلولز بازیافته، استفاده از آن به عنوان پیش ماده در تولید الیاف کربن است، بنابراین افزایش زغال تولیدی در این الیاف نانوکامپوزیتی، به معنای افزایش کمیت و کیفیت الیاف کربن تولیدی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نانوذرات خاک رس قیمت پایینی دارد، زمان و هزینه زیادی صرف فرایند تولید الیاف نمی شود همچنین با توجه به بالارفتن کارایی الیاف تولیدی به نظر می رسد، قابلیت تجاری شدن نیز دارد. این طرح پژوهشی با همکاری دکتر شایا محمودیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و همکارانش در دانشگاه تکنولوژی مالزی انجام شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا