ضرورت تبدیل دانش بنیان به رکن اقتصاد

سعید ودادیان کلانتری، دکترای مدلسازی انرژی دانشگاه تهران در دیدار نخبگان با رهبر انقلاب به نقد زیست‌بوم دانش‌بنیانی کشور پرداخت و گفت: حضرتعالی در دیدار با فعالان حوزه دانش‌بنیانی کشور در سال ۹۸ از مسؤولین وقت رشد ۱۰۰ برابری زیست‌بوم دانش‌بنیان به صورت کمی و کیفی را خواستار بودید که البته با توجه به عدم پیگیری در خور این مطالبه از سمت مسؤولان و فقدان ساز و کار مناسب، این مطالبه به رشد دو برابری در سال ۱۴۰۱ تقلیل پیدا کرده است، با این مقدمه به نظر می‌رسد نقد منصفانه و جامع زیست‌بوم دانش‌بنیانی کشور در راستای تامین اهداف و مطالبات حضرتعالی و تبدیل شدن حوزه دانش‌بنیان به یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور امری ضروری است.

به گزارش سیناپرس، وی افزود: مشکلات اصلی زیست بوم اقتصاد دانش بنیان به این شرح است:

  •  غلبه رویکرد خدماتی به رویکرد تولیدی به نحوی که سهم تولید دانش‌بنیان از سبد گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار کم است.
  •  رابطه استاد شاگردی در زیست‌بوم دانش‌بنیانی کشور تعریف نشده است، به نحوی که فعالان این حوزه به دنبال کسب درآمد خیلی زیاد در مدت زمان کوتاه بدون طی مراحل مقتضی هستند.
  •  پراکندگی ساختاری در زمینه مدیریت حوزه فناوری؛ متولی فناوری در کشور وزارت علوم است، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با معاونت علمی است و مصرف کننده نهایی فناوری صنایع کشور هستند که در بهترین حالت طرف حساب وزارتخانه‌هایی نظیر صمت، نفت و نیرو است.
  •  صنایع مهم و مادر کشور هیچ رابطه معناداری با شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند، به نحوی که صنعت هیچ گونه ریسک و تامین مالی تحقیق و توسعه را بر عهده نمی‌گیرند.
  •  با توجه به اینکه صنایع بزرگ مبتنی بر تضمین فرآیندها یا اصطلاحا لایسنس‌ها شکل گرفته‌اند، بومی‌سازی قطعات و مجموعه‌ها در اغلب موارد به دلیل ابطال لایسنس ممکن نیست و این خود مانع بزرگی بر سر راه بومی‌سازی صنایع مادر است.
  •  عدم توجه ویژه به حوزه فناوری‌های پیشرفته و راهبردی نظیر صنعت نیمه‌هادی؛ در صنعت هادی و میکروالکترونیک

او افزود: علی‌رغم اهمیت بسیار راهبردی آن به نحوی نه قدرت‌های سیاسی و اقتصادی دنیا در زمینه تکمیل و به‌کارگیری زنجیره آن دارای تقابل جدی هستند و جنگ تراشه‌ها میان آنها وجود دارد، ما متاسفانه در کشور نسبت به این موضوع دچار تغافل و تسامح شده‌ایم که اگر اقدام عاجل و مدیریت متمرکز کشوری در آن صورت نپذیرد، در آینده نزدیک یکی از پاشنه آشیل‌های لاعلاج کشور خواهد بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا