چرا جوانان بیشتری به سرطان مبتلا می شوند؟

تشخیص سرطان در هر سنی وحشتناکی است، اما افزایش آشکار میزان سرطان در میان جوانان که توسط یک مطالعه اخیر کشف شده، معمایی نگران کننده است که اپیدمیولوژیست ها به ویژه مشتاق حل آن هستند.

به گزارش سیناپرس، محققان مدتی است که این میزان نگران کننده را مشاهده کرده اند، اگرچه آنها باید در جریان داده ها باشند تا دریابند که این روند چگونه تغییر کرده است. سال گذشته، بررسی سه دهه داده های جهانی سرطان نشان داد که بزرگسالان زیر ۵۰ سال به طور فزاینده ای از دهه ۱۹۹۰ به بعد به سرطان مبتلا شده اند.

بنجامین کوه (Benjamin Koh) پزشک دانشگاه ملی سنگاپور و همکارانش می خواستند بفهمند که اخیراً چه اتفاقی افتاده است و نتایج تحلیل آنها منعکس کننده تغییراتی است که در کشورها دیده می شود.

یافته های تحقیقات نشان می‌ دهد سرطان‌های بزرگسالان جوان از انواع سرطان‌هایی که بر همان اندام‌ها در افراد مسن تأثیر می‌ گذارند متمایز است و این موضوع تفاوت‌هایی بر گزینه‌های درمانی اعمال می کند، بنابراین ما باید بدانیم که کدام سرطان‌ها بر چه کسی و چگونه تأثیر می ‌گذارند.

اما اکنون چیزی در بین گروه‌های سنی جوان‌تر در حال اتفاق افتادن است و کارشناسان سلامت نمی دانند که چه فاجعه ای در حال وقوع است. در بسیاری از کشورها به ‌ویژه ایالات متحده، افزایش نرخ سرطان‌های بزرگسالان جوان می ‌تواند به دلیل طیفی از عوامل از جمله تغییر رژیم غذایی، سبک زندگی، الگوی خواب، افزایش چاقی، مصرف آنتی بیوتیک ها و آلودگی هوا باشد.

کوه و همکارانش دریافتند که به طور کلی، میزان بروز سرطان در افراد زیر ۵۰ سال به گونه ای افزایش یافته که در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۱۰، ۳ مورد اضافی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر تشخیص داده شده است. نگاهی به گروه‌های سنی خاص و بروز انواع مختلف سرطان نشان دهنده عوامل خطر زمینه ‌ای است که در افزایش بار سرطان نقش دارند.

کوه و همکارانش می گویند: سرطان های دستگاه گوارش سریع ترین نرخ بروز را در میان همه سرطان های زودرس داشتند. این موارد شامل سرطان روده، شایع‌ترین شکل سرطان دستگاه گوارش در بزرگسالان جوان و سرطان‌های آپاندیس، مجرای صفراوی و پانکراس بود که میزان آن در دهه مورد مطالعه افزایش یافت.

به گفته کوه: افرادی که در اوج زندگی خود هستند یعنی در سنین ۳۰ تا ۳۹ سال، در واقع به طور فزاینده ای تحت تأثیر سرطان قرار می گیرند. بروز همه سرطان‌ها، به‌ ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش در این گروه سنی افزایش یافته است.

پژوهشگران معتقدند: رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است با این میزان ابتلا به سرطان دستگاه گوارش ارتباط داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، کوه در خاتمه نتیجه می ‌گیرد: ممکن است در میان جمعیت‌های تحت پوشش، گزارش ‌دهی کم یا تشخیص نادرست وجود داشته باشد؛ بنابراین، این نتایج نیاز به تفسیر محتاطانه دارد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفادی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا