دکتر علی جوان دیده از جهان فروبست

دکتر علی جوان روز چهارشنبه در سن 89 سالگی دیده از جهان فروبست.

دکتر علی جوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های علمی معاصر و از برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی- آمریکایی بود که نقش برجسته‌ای در توسعه علم به‌خصوص در حوزه لیزر داشت.
او که در سال 1926 در تهران به دنیا آمده بود، دوره دبیرستان خود را در مدرسه البرز تهران سپری کرد و برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شد و در سال 1948 زمانی که برای بازدیدی از ایالات‌متحده در نیویورک اقامت داشت در دوره‌ای از کلاس‌های دوره ارشد در دانشگاه کلمبیا حضور یافت او در سال 1954 دکترای خود را دریافت کرد. او در شرایطی از تز خود زیر نظر فیزیکدان برنده جایزه نوبل دکتر چارلز تاونز  (Charles Townes) دفاع کرد که به‌طور رسمی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت نکرده بود.

عمده تحقیقات او درزمینهٔ فیزیک کوانتوم بود.

او سپس دوره‌ای را در آزمایشگاه بل سپری کرد و پایه‌های تحقیق معروف خود درزمینهٔ لیزرهای گازی را چید. او سپس به موسسه فناوری ماساچوست (MIT) پیوست و در آنجا کار بر روی لیزرهای گازی را ادامه و سرانجام در سال 1961 موفق شد به همراهی  ویلیام بنت لیزر گازی را ابداع کند.

او که عضو  آکادمی علوم آمریکا بود، بارها موردتقدیر جامعه علمی قرار گرفت. در سال 1966 رییس‌جمهور وقت آمریکا جانسون، از او به خاطر تحقیقاتش تقدیر کرد او همچنین دریافت‌کننده جایزه جهانی علم آلبرت انیشتین بود که از سوی شورای فرهنگ جهانی اهدا می‌شود.

درگذشت او در شرایطی اتفاق می‌افتد که بسیاری از نسل جوان ایرانی با فعالیت‌ها و نام او کمتر آشنا هستند. او یکی از شخصیت‌های الهام‌بخش معاصر در حوزه علم ایران بود. 

 

پوریا ناظمی

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. خداوند بیامرزد ایشان‌را.
    یکی از شخصیت‌های که باز هم‌چون هزاران بار دیگر مورد بی‌تفاوتی و نامهربانی ما قرار گرفت متأسفانه، برای خودمان متأسفم که این‌قدر بی‌تفاوت هستیم…!

  2. اختراع خوبی بود از او ممنونیم کار بزرگی بود من اطمینان دارم که امریکای ها اختراعش را گسترش می دهند با تشکر از مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا