خورشید انرژی بیشتری از آنچه تصور می شد تولید می کند

دانشمندان کشف کرده اند که خورشید انرژی نورانی بیشتری از آنچه تصور می شد تولید می کند. یک نوع تلسکوپ پرتوهای گاما غیرمعمول با انرژی بیش از یک ترا الکترون ولت (TeV) را شناسایی کرده که حداقل پنج برابر پرانرژی تر از آنچه قبلا شناخته شده بود، است.

به گزارش سیناپرس، خورشید نوری را ساطع می کند که طیف وسیعی از انرژی ها از مادون قرمز تا نور مرئی و تا فرابنفش را در بر می گیرد. قبلاً پیش‌بینی می ‌شد که خورشید می ‌تواند پرتوهای گاما را از طریق برهمکنش با پرتوهای کیهانی از منابع دور تولید کند، اما این اشعه ‌ها به ندرت به زمین می ‌رسند تا قابل تشخیص باشند.

چند دهه بعد، این پرتوهای گاما در نهایت توسط تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی ناسا در سال ۲۰۱۱ شناسایی شدند. با مشاهدات بیشتر و در طول سال‌ها، محققان دریافتند: خورشید حدود هفت برابر بیشتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، پرتوهای گاما تولید می ‌کند. انرژی آن در حداکثر ۲۰۰ گیگا الکترون ولت (GeV) شناسایی شد که حد بالایی. بنابراین برای مطالعه جدید، دانشمندان از ابزار متفاوتی استفاده کردند که فراتر از تلسکوپ فضایی پرتو گامای ناسا حساس است.

ابزار مورد بحث رصدخانه چرنکوف آب در ارتفاع بالا (HAWC) نام دارد و برخلاف تلسکوپ روزمره شما کار می کند. این مخزن از مجموعه ای از ۳۰۰ مخزن بزرگ تشکیل شده است که هر کدام با ۲۰۰ تن آب پر شده است. هنگامی که پرتوهای گاما به مولکول‌های جو زمین برخورد می ‌کنند، آبشاری از ذرات با انرژی پایین‌تر ایجاد شده و این ذرات می ‌توانند با مولکول‌های آب در آن مخازن بزرگ تعامل داشته باشند. ابزارهای حساس مراقب این فعل و انفعالات هستند و دانشمندان می توانند برای محاسبه انرژی پرتو گامای اصلی کار کنند.

با استفاده از داده‌های رصدخانه چرنکوف محققان دریافتند که خورشید در حال تولید پرتوهای گاما با انرژی بسیار فراتر از آن چیزی است که پیشتر تشخیص داده شده است. محققان به انرژی هایی در مقیاس ترا الکترون ولت می رسیدند که برخی از آنها به تقریباً ده ترا الکترون ولت رسیدند.

مهر النساء (Mehr Un Nisa) پژوهشگر مسئول این مطالعه گفت: پس از بررسی داده های شش ساله، این پرتوهای گاما مشخص شدند. وقتی برای اولین بار آن را دیدیم، حدس می زدیم که خورشید نمی تواند به این روشنی باشد.

به گزارش سیناپرس، النساء در خاتمه گفت: اما حجم انبوه داده‌ها در آن شش سال نشان داد که چنین بوده است. او می گوید اینکه چگونه خورشید آنها را تولید می کند یک راز باقی مانده است، اما تحقیقات بیشتر بررسی خواهد کرد که چگونه انرژی آنها تا این حد بالا رفته و میدان مغناطیسی خورشید چه نقشی ممکن است در آن ایفا کند.

شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Physical Review Letters منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا