با کمک این دارو هر چه می خواهید بخورید و لاغر بمانید

شرایطی را تصور کنید که در آن می توانید تمام غذاهای شیرین و چرب را که دوست دارید خورده و در عین حال به سلامتتان آسیبی نرسیده و چاق هم نشوید. این موضوع برای افراد شکمو مانند یک رویا محسوب می شود که به نظر می رسد تحقق آن دور از دست نیست.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو به کشف هیجان انگیزی دست یافته اند که ما را یک قدم به این رویا نزدیک می کند. آنها دارویی با مولکولی کوچک ساخته اند که از افزایش وزن جلوگیری کرده و آزمایش ها نشان می دهد مصرف این دارو از کبد موش هایی که رژیم غذایی مبتنی بر قند و چربی بالا استفاده می کنند، محافظت می کند.

دکتر مادش مونیسوامی، استاد دانشکده پزشکی جو آر و از اعضای ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با این داروی جادویی می گوید: زمانی که این دارو را برای مدت کوتاهی به موش ها دادیم، شروع به کاهش وزن کردند.

برای درک چگونگی عملکرد این دارو، دانشمندان ابتدا نقش منیزیم را در متابولیسم که مسئول فرآیند تولید و استفاده از انرژی در سلول‌های ما است، بررسی کردند. منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که وظیفه های مهمی مانند تنظیم سطح قند خون، فشار خون و سلامت استخوان ها در بدن ایفا می کند. با این حال، محققان دریافتند که منیزیم بیش از حد باعث کاهش تولید انرژی در نیروگاه های سلولی به نام میتوکندری می شود.

تراویس آر ماداریس پژوهشگر دوره دکترا و یکی از اعضای این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق توضیح می دهد که منیزیم بیش از حد، تولید انرژی را متوقف کرده و باعث کاهش سرعت آن می شود. این تیم همچنین کشف کردند که با حذف یک ژن خاص به نام MRS2 که انتقال منیزیم را به داخل میتوکندری افزایش می دهد، می توانند متابولیسم قند و چربی را در این نیروگاه های سلولی افزایش دهند و در نتیجه موش ها علی رغم خوردن غذاهای چرب و شیرین، لاغر و سالم ماندند.

در این میان نکته بسیار مهم، این است که موش ‌های فوق الذکر پس از مدت طولانی تغذیه با این رژیم و مصرف داروی فوق، هیچ نشانه ‌ای از بیماری کبد چرب چاقی و دیابت نوع ۲ را بروز نداده و به همین دلیل این یافته هیجان انگیز نشان می دهد که با محدود کردن مقدار منیزیم ورودی به میتوکندری، می توان از افزایش وزن جلوگیری کرده و از افراد در برابر اثرات مضر یک رژیم غذایی ناسالم محافظت کرد.

بر این اساس محققان داروی جدیدی را تولید کردند که CPACC، نام داشته و  انتقال منیزیم به میتوکندری را محدود می کند. در آزمایشات انجام شده، مصرف این دارو منجر به همان نتیجه شده و موش های پرخور، لاغر و سالم باقی ماندند . این تیم یک درخواست ثبت اختراع برای این دارو ارائه کرده است که نشان دهنده پتانسیل آن برای استفاده پزشکی در آینده است.

به گزارش سیناپرس، به باور محققین، پیامدهای این کشف قابل توجه است، زیرا این دارو پتانسیل کاهش خطر بیماری های متابولیک مانند حملات قلبی و سکته و حتی کاهش احتمال ابتلا به سرطان کبد را دارد که می تواند نتیجه بیماری کبد چرب باشد. محققان در مرحله بعدی قصد دارند به بررسی تأثیر بالقوه آن بر سلامت انسان بپردازند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Reports منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا