چگونگی شخیص و تنظیم التهاب توسط مغز

به گزارش سیناپرس همدان، چگونه مغز رفتار ما را در پاسخ به عفونت یا آسیب تطبیق می دهد؟ یک تیم چند رشته ای از دانشمندان انستیتو پاستور، CNRS و Inserm وجود یک مدار درگیر در درک و همچنین در تنظیم پاسخ ضد التهابی تنظیم شده توسط مناطق مختلف مغز را آشکار کرده اند. این مدار التهاب را در خون تشخیص می دهد و پاسخ ایمنی را سازماندهی و تنظیم می کند. این یک ارتباط دو طرفه بین مغز و سیستم ایمنی بدن است. نتایج این مطالعه در مجله Neuron منتشر شد.

هر زمان که عفونت یا جراحت رخ دهد، سیستم ایمنی بدن برای کنترل عفونت و ترمیم بافت آسیب دیده فعال می شود. این فرآیند شامل انتشار واسطه های پیش التهابی است که به مغز از وضعیت ایمنی بدن اطلاع می دهد و پاسخ ایمنی را هماهنگ می کند. در پاسخ به این سیگنال، مغز واکنش پیچیده‌ای به نام «رفتار بیماری» را آغاز می‌کند که هدف آن تخصیص مجدد انرژی به سیستم‌های مختلف بدن است.

این حالت با تغییرات رفتاری از جمله انزوای اجتماعی و بی حالی، تنظیمات متابولیک مانند تب و از دست دادن اشتها و ترشح هورمون هایی مانند کورتیزون برای افزایش مقاومت در برابر عفونت و همچنین تنظیم پاسخ های ایمنی همراه است. در این مطالعه، یک گروه چند رشته‌ای متشکل از نوروبیولوژیست‌ها و ایمونولوژیست‌های انستیتو پاستور، Inserm و CNRS مدار جدیدی را کشف کردند که توسط مغز برای اندازه‌گیری سطح التهاب در خون و در پاسخ به آن، تنظیم التهاب استفاده می‌شود.

ناحیه ای از ساقه مغز به نام کمپلکس واگ به طور مستقیم سطوح و انواع هورمون های التهابی در جریان خون را تشخیص می دهد. سپس این اطلاعات به نورون‌ها در ناحیه دیگری از ساقه مغز به نام هسته parabrachial منتقل می‌شود که اطلاعات مربوط به درد و خاطرات ناخوشایند یا آسیب‌زا را نیز دریافت می‌کند. به نوبه خود، این نورون‌ها نورون‌های هیپوتالاموس را فعال می‌کنند که منجر به افزایش سریع کورتیزون، هورمونی با خواص ضد التهابی، در خون می‌شود.

دانشمندان از پیشرفته ترین روش های علوم اعصاب برای شناسایی این مدار استفاده کردند که آنها را قادر ساخت به طور جداگانه نورون های درگیر در هنگام التهاب را مشاهده کنند. کارشناسان مشاهده کردند که چگونه فعالیت نورون های خاص در هسته parabrachial می تواند تولید گلبول های سفید خون را که در پاسخ ایمنی نقش دارند، تنظیم کند.

این تحقیق نشان می دهد که فعالیت عصبی در مغز به تنهایی می تواند تأثیر قدرتمندی بر توسعه پاسخ های ایمنی در هنگام عفونت یا آسیب داشته باشد. بنابراین مثال واضحی از ارتباط دو طرفه قدرتمند بین بدن و مغز ارائه می دهد. جرارد ابرل، رئیس بخش میکرومحیط و ایمنی انستیتو پاستور توضیح می‌دهد که این جاه‌طلبی، ما را برای کشف تأثیر مغز بر نحوه تعامل ما با میکروب‌ها، مبارزه با پاتوژن‌ها و التیام زخم‌ها تقویت می‌کند.

گابریل لپوز، عصب‌بیولوژیست در واحد ادراک و حافظه (Institut Pasteur/CNRS) اضافه می‌کند: کشف این مدار فرصت‌های جدیدی را برای تحقیقات باز می‌کند که به طور مشترک به زمینه‌های نوروبیولوژی و ایمونولوژی کمک می‌کنند. این مطالعه ابزارهای اضافی را برای درک بهتر تأثیر التهاب سیستمیک بر مغز، خلق و خو و فرآیندهای عصبی خاص در اختیار ما قرار می‌دهد.

با توجه به نقش تثبیت شده هسته parabrachial در فرآیندهای حافظه بد، در صورتی که این مدار توسط حافظه تجربیات التهابی یا بد گذشته دوباره فعال شود، می توان از تهدیدات عفونی بالقوه جلوگیری کرد. با استفاده از این ارتباط عصبی-ایمنی، سیستم ایمنی می‌تواند از توانایی مغز برای پیش‌بینی و پیش‌بینی تهدیدات در محیط ما بهره ببرد.

منبع: Neuron 

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا