رپورتاژ آگهی؛
شهرک صنعتی چیست؟ شهرک صنعتی‌های تهران را بشناسید

یکی از مهم‌ترین مناطق صنعتی در هر شهر و کشور، شهرک‌های صنعتی هستند. در واقع شهرک‌های صنعتی قطب اقتصادی و صنعتی در هر منطقه بوده و به هر میزانی که شهرک‌های صنعتی در یک کشور رونق پیدا کنند، به همان اندازه وضعیت اقتصادی در آن منطقه نیز بهبود پیدا می‌کند. به منظور کاهش آمار بیکاری، رونق کسب و کار، بهبود وضعیت اقتصادی و … در تهران شاهد ایجد شهرک‌های صنعتی مختلفی هستیم. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با شهرک ‌های صنعتی تهران در شمال، جنوب، شرق و غرب این منطقه آشنا کرده و در این زمینه اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

شهرک صنعتی چیست؟

اگر پیش از بررسی بهترین شهرک‌های صنعتی تهران بخواهیم شما را با مفهوم شهرک صنعتی آشنا کنیم؛ باید گفت که شهرک‌های صنعتی، مناطق بزرگی هستند که در آن‌ها شاهد مجموعه ای از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی مختلف هستیم. این مناطق صنعتی، شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در آن با همکاری دولت و سازمان‌های صنعتی و تجاری، با هدف توسعه صنعت و تولید به وجود می‌آیند.

شهرک‌های صنعتی باید امکانات گوناگونی داشته باشند تا کارخانه‌ها و کارگاه‌ها بتوانند با کمترین مشکل و چالش در این بخش‌ها فعالیت کنند. از مهم‌ترین امکانات موجود در شهرک‌های صنعتی می‌توان به جاده‌ها، خطوط انتقال برق، خطوط تلفن، اینترنت، بخش‌هایی برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات، خدمات حمل و نقل و… اشاره کرد.

همچنین برخی از شهرک‌های صنعتی حرفه ای دارای مراکز آموزشی و تحقیقاتی هستند که به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا از تکنولوژی‌های جدید برای بهبود فرایندهای تولید و افزایش کیفیت محصولات خود استفاده کنند. در واقع می‌توان گفت که شهرک‌های صنعتی یکی از مهم‌ترین مراکز تولید در یک شهر یا منطقه به حساب می‌آیند که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و ارتقای اقتصادی منطقه و کشور دارند.

در کشور ما نیز در مناطق مختلف به منظور رشد اقتصادی، شهرک‌های صنعتی مختلفی ایجاد شده است. تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در کنار شهرهای اصفهان، تبریز، مشهد، کرج، شیراز، اهواز و… نیز شاهد ایجاد شهرک‌های صنعتی مختلفی در این استان هستیم. این موضوع باعث شده تا از تهران به عنوان مرکز اقتصادی و صنعتی کشور یاد شده و بیشترین تولیدات صنعتی ایران در این منطقه انجام شود.

شهرک صنعتی‌های استان تهران

در بخش‌های مختلف استان تهران، شاهد افتتاح شهرک‌های صنعتی گوناگونی هستیم. در همین راستا اگر بخواهیم شما را با لیست بهترین شهرک‌های صنعتی تهران براساس موقعیت جغرافیایی آن آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهرک صنعتی جنوب تهران

به دلیل شرایط اقتصادی و وضعیت نیروی کار در جنوب شهر تهران، تعداد شهرک‌های صنعتی در جنوب استان تهران تقریباً بالا است. برای همین اگر بخواهیم شما را لیست شهرک‌های صنعتی جنوب تهران آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهرک صنعتی خوارزمی
  • شهرک صنعتی پایتخت (علی آباد)
  • شهرک صنعتی خاوران
  • شهرک صنعتی عباس آباد
  • شهرک صنعتی پیشوا
  • شهرک صنعتی شمس آباد
  • شهرک صنعتی نصیر آباد
  • شهرک صنعتی پرند
  • شهرک صنعتی چرمشهر
  • شهرک صنعتی قرچک

صنایع فعال در هر یک از این شهرک‌های صنعتی متفاوت بوده و بررسی این موارد خود نیاز به مطلب جداگانه ای دارد.

شهرک صنعتی‌های شرق تهران

از دهه 60 که دولت با نگاه ویژه ای اقدام به ساخت شهرک‌های صنعتی در شهر تهران کرد، سمت شرق استان جز مناطقی بود که اولین نسل این شهرک‌های صنعتی در آن ایجاد شد. این موضوع باعث شده تا قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی تهران در شرق قرار گرفته باشند. اگر بخواهیم شما را با لیست شهرک‌های صنعتی شرق تهران آشنا کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شهرک صنعتی خرمدشت تهران
  • شهرک صنعتی کمرد
  • شهرک صنعتی آیینه ورزان
  • شهرک صنعتی فیروزکوه
  • شهرک صنعتی دماوند 2

در شهرک‌های صنعتی شرق تهران نیز شاهد فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های گوناگونی هستیم.

شهرک صنعتی‌های غرب تهران

در طی چند سال گذشته، شاهد سرمایه گذاری بالا و قابل توجهی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در غرب تهران هستیم. این موضوع باعث شده تا کارخانه‌ها و کارگاه‌های گوناگونی در این شهرک‌ها فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین سرمایه گذاری در این مناطق باعث شده شرایط اقتصادی و میزان تولید در غرب تهران بهبود قابل توجهی پیدا کند. برای معرفی شهرک‌های صنعتی غرب تهران، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهرک صنعتی دهک
  • شهرک صنعتی شهریار (شهید قاسم سلیمانی)

شهرک صنعتی شمال تهران

در شمال تهران تمرکز خاصی بر روی ساخت شهرک صنعتی نبوده و این موضوع باعث شده تا در این منطقه شاهد ایجاد شهرک صنعتی نباشیم. با این حال ممکن است در آینده و در صورت نیاز، در شمال تهران نیز شاهد ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید باشیم.

جمع بندی

در این مطلب نگاهی به لیست شهرک‌های صنعتی تهران انداخته و تلاش کردیم تا براساس موقعیت جغرافیایی، شما را با لیست بهترین شهرک‌های صنعتی تهران آشنا کنیم. بررسی موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا دانش کافی در مورد بهترین شهرک‌های صنعتی تهران داشته باشید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا