کشف نقوش صخره ای دوران پارینه سنگی در استرالیا

در پی  کشف تعداد زیادی صخره نگاره و نقوش باستانی کشیده شده روی دیواره غارها در شمال غرب استرالیا، پژوهشگران شورای پژوهشی این کشور اقدام به مستند سازی ؛ مطالعه و تجزیه و تحلیل این آثار کرده و توانستند بیش از 200 نقش صخره ای موجود در این محل را تاریخگذاری کنند. یکی از روش های به کار برده شده برای این عملیات، روش تحریک نوری یا optically stimulated luminescence بوده و در کنار این روش دانه ها و آثار باقی مانده از انسان های ماقبل تاریخ در منطقه فوق نیز بررسی و مطالعه شد.

در این مطالعات، پژوهشگران علاوه بر روش تحریک نوری یا optically stimulated luminescence از فناوری شتاب دهنده طیف سنجی جرمی یا Accelerator mass spectrometry نیز استفاده کرده اند با استفاده از آن قدمت موم و گل موجود در لانه های زنبورهای وحشی که در نقوش مورد نظر به کار رفته اند، آنالیز و قدمت گذاری شد.

 برخی از رنگ های به کار رفته در این نقوش از گل لانه سازی زنبور های وحشی به دست آمده و همچنین در این محل بقایای کندوی زنبورهای وحشی متعلق به دوران پیش از تاریخی نیز وجود دارد. دکتر کیرا وست اوی پژوهشگر دانشگاه کاکواری که در این مطالعات حاضر است در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: ما در حال بررسی چگونگی ساخته شدن لانه های گلی و کندوهای متعلق به زنبورهای وحشی هستیم . این لانه ها برای هزاران سال سالم باقی مانده اند و با توجه به مطالعات انجام شده می توان با قطعیت اعلام کرد که آثار نقاشی موجود در این محل، در زمانی پیش از ساخته شدن لانه های فوق الذکر، کشیده شده اند.

گفتنی است در این مطالعات، پژوهشگران از فناوری شتاب دهنده طیف سنجی جرمی یا Accelerator mass spectrometry نیز استفاده کرده اند با استفاده از آن قدمت موم و گل موجود در لانه های زنبورهای وحشی که در نقوش مورد نظر به کار رفته اند، آنالیز و قدمت گذاری شد.

جان رز از دیگر پژوهشگران حاضر در این پروژه و استاد دانشگاه نیو انگلند نیز در توضیح یافته های فوق افزود: یکی از قدیمی ترین نقوش موجود در این منطقه با رنگ شاه توت کشیده شده و در شرایط بسیار مناسبی باقی مانده است. قدمت این نقش، 16 هزار سال تخمین زده شده است.

منبع: perthnow

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا