تاثیر مخرب تغییرات اقلیمی بر کمربند جلبک های دریایی اقیانوس اطلس

تغییرات آب و هوایی در سطح جهان و در راس آن گرمایش زمین موجب برهم خوردن الگوهای طبیعی کره زمین و نابودی برخی زیستگاه ها شده است. شواهد جدید نشان می دهد؛توده غول پیکر جلبک های دریایی که در بهار امسال سواحل فلوریدا را پوشانده بود، در ماه گذشته به شدت کوچکتر شده است.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه فلوریدا جنوبی در مطالعات خود دریافتند:کمربند جلبک دریایی سارگاسوم اقیانوس اطلس در طول یک ماه گذشته حدود ۷۵ درصد کوچک تر شده است.

به گفته محققان این میزان کاهش بیش از حد انتظار بود و تصور می شود مقدار سارگاسوم در خلیج مکزیک در اندازه حداقلی خود باقی بماند.

جلبک های دریایی بخشی از اکوسیستم اقیانوس ها محسوب شده و رشد بیش از حد و کاهش غیر عادی آن می تواند عواقبی داشته باشد. در این میان طی بهار گذشته کمربند جلبکی سارگاسوم رشد زیادی پیدا کرده و برای فلوریدا یک خطر و مزاحمت برای سلامتی ایجاد و گردشگری را با مشکل مواجه کرده بود.

رشد این جلبک ها در مناطق ساحلی همراه با بوی بد آن، عواقب زیست محیطی جدی در پی دارد و گزارش ها نشان می دهد ؛سارگاسوم معمولاً در ماه جولای شروع به کاهش می کند در حالی که امسال کاهش زودتر از حد انتظار احتمالاً نشان دهنده پایان فصل رشد این جلبک ها در برخی مناطق از جمله فلوریدا است.

در گزارش دانشگاه فلوریدا جنوبی آمده است، این روند ممکن است طی ۲تا ۳ ماه آینده ادامه یابد که باید خبر خوبی برای ساکنان فلوریدا، سواحل شرقی و همچنین ساکنان سواحل دریای کارائیب باشد.

با این وجود، تأثیر رویدادهای ساحلی سارگاسوم در برخی از مناطق شرقی  دریای کارائیب  و احتمالاً برخی سواحل غربی همچنان محسوس خواهد بود، اگرچه پیش ‌بینی زمان و مکان دقیق رویدادهای ساحلی دشوار است.

به گزارش سیناپرس،هنوز به دقیق دلیل برهم خوردن الگوی کمربند جلبک های دریایی اقیانوس اطلس مشخص نیست و محققان اگرچه تغییرات آب و هوایی را دلیل اصلی این موضوع می دانند اما هنوز هیچ توضیحی برای این مساله وجود ندارد که چه چیزی منجر به افول اولیه شگفت انگیز سارگاسوم شد.

در این میان برخی نظریه ها اعلام می کند عواملی مانند وجود مواد مغذی، بارندگی و باد می توانند در رشد یا کاهش کمربند جلبک های دریایی اقیانوس اطلس نقش داشته باشند.

مترجم: ندااظهری

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا