نخستین گام به سوی درمان ام اس

دانشمندان یک نوع ژنتیکی مرتبط با بیماری ام اس را کشف کرده اند که در طول زمان ناتوان کننده تر می شود، در تحقیقاتی که به عنوان اولین گام به سمت یک داروی جدید مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش سیناپرس همدان،مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مادام العمر است که در آن بدن فرد توسط سیستم ایمنی خود مورد حمله قرار می گیرد و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از جمله مشکلات بینایی، حرکت و تعادل می شود.

برای برخی افراد، علائم می توانند در مراحلی به نام عود ظاهر شوند و از بین بروند، در حالی که در برخی دیگر به تدریج بدتر می شوند.درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند به کنترل علائم کمک کنند، اما هیچ درمان یا راهی برای کاهش سرعت بدتر شدن بیماری وجود ندارد.

در مطالعه ای که در مجله نیچر منتشر شد، محققان بیش از 70 موسسه در سراسر جهان گفتند که اولین گونه ژنتیکی مرتبط با شدت ام اس را یافته اند.

ابتدا، محققان داده‌های ژنتیکی 12000 فرد مبتلا به ام‌اس را با هم ترکیب کردند تا بررسی کنند که چه گونه‌هایی به اشتراک گذاشته‌اند و چه سرعتی بیماری پیشرفت کرده است. از بین هفت میلیون نوع، آنها یک مورد را پیدا کردند که با پیشرفت سریعتر بیماری مرتبط است.

بر اساس این مطالعه، این نوع بین دو ژن به نام‌های DYSF و ZNF638 قرار دارد که قبلا هرگز با ام اس مرتبط نبوده‌اند. اولین ژن برای ترمیم سلول های آسیب دیده عمل می کند، در حالی که ژن دیگر به کنترل عفونت های ویروسی کمک می کند.

به گفته این مطالعه، ژن ها در مغز و نخاع بسیار فعال تر از سیستم ایمنی هستند، جایی که تحقیقات دارویی قبلاً در آن متمرکز شده بود.به گزارش سیناپرس، برای تأیید آنچه که یافته‌اند، محققان سپس ژنتیک نزدیک به 10000 بیمار دیگر را بررسی کردند و به نتایج مشابهی دست یافتند.

سرجیو بارانزینی، محقق آمریکایی و یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه ای گفت: به ارث بردن این گونه ژنتیکی از هر دو والدین، زمان نیاز پیدا کردن به کمک در راه رفتن را تقریباً چهار سال تسریع می کند.

روث دابسون، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه کوئین مری لندن که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: هیجان زیادی در مورد این مطالعه در محافل ام اس وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه تا دستیابی به چنین دارویی فاصله زیادی وجود دارد، گفت: این اولین قدم به سوی درمان‌هایی است که به روشی متفاوت عمل می‌کنند.

او افزود: این تحقیق به جای سیستم ایمنی به سیستم عصبی اشاره می کند، و یک مسیر بالقوه جدید برای درمان ها باز می کند، که واقعا هیجان انگیز است.

به گزارش سیناپرس، بیش از 2.8 میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری ام اس زندگی می کنند.

منبع: Nature 

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا