محققان کشف کردند که سرطان روده چگونه سیستم ایمنی را کور می کند

به گزارش سیناپرس همدان، معمایی که دهه‌ها محققان سرطان روده را درگیر خود کرده بود، توسط دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا Beatson و دانشگاه گلاسکو حل شد.

چندین نسل از پزشکان و محققان برای درک اینکه چرا سیستم ایمنی بیماران مبتلا به سرطان روده به جای حمله به سرطان، سرطان را نادیده می‌گیرد، تلاش کرده‌اند.

در حال حاضر، این تیم تحقیقاتی در گلاسکو معتقد است که آنها می دانند که چگونه سرطان روده سیستم ایمنی را “کور” می کند، بنابراین نمی تواند سرطان را تشخیص دهد و بنابراین قادر به از بین بردن آن نیست.

این کشف که در Cancer Immunology Research منتشر شده است، دری را برای معکوس کردن یا جلوگیری از این فرآیند باز می کند، که به سیستم ایمنی اجازه می دهد سلول های سرطانی روده را ببیند و از رشد و تکثیر آنها جلوگیری کند.

دکتر ست کوفلت از موسسه تحقیقات سرطان انگلستان و دانشگاه گلاسکو که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: سلول‌های ایمنی به طور معمول چیزها را آن‌طور که باید نگه می‌دارند، مانند محافظان در روده‌ها گشت می‌زنند، با هر گونه باکتری مضر مقابله می‌کنند و روده را سالم نگه می‌دارند.

با این حال، زمانی که سلول‌های روده سرطانی می‌شوند، این «نگهبان‌های امنیتی» را اخراج می‌کنند و تمام روش‌هایی که این سلول‌های ایمنی برای صحبت با یکدیگر برای هماهنگ کردن پاسخ ایمنی استفاده می‌کنند، دیگر تولید نمی‌شود.

سرطان نمی‌خواهد سلول‌های ایمنی آن‌ها را به‌عنوان یک تهدید بشناسند، بنابراین سلول‌های ایمنی را دستکاری می‌کنند تا نتوانند تهدید را ببینند و به سادگی با رها کردن سرطان، برای آسیب رساندن به آن، ناتوان باشند.

سرطان روده دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در بریتانیا است با حدود 16800 مرگ در بریتانیا هر سال، یعنی 46 مورد در هر روز. سالانه حدود 4000 نفر در اسکاتلند به سرطان روده مبتلا می شوند.

تیم تحقیقاتی بر روی نوع خاصی از سلول های ایمنی به نام سلول های T گاما دلتا تمرکز کردند. سرطان روده در سلول‌های اپیتلیال که روده را پوشانده‌اند شروع می‌شود و این سلول‌های T در این ناحیه «گشت‌زنی» می‌کنند و به هر تهدیدی، مانند سلول‌های آسیب‌دیده یا تومورهای کوچک، قبل از اینکه به ما آسیب برسانند حمله می‌کنند.

دانشمندان قبلاً می‌دانستند که وقتی سرطان روده وجود دارد، سلول‌های ایمنی که می‌توانند سرطان را بکشند اغلب علیه سرطان روده وارد عمل نمی شوند، اما دلیل آن را نمی‌دانستند.

این تیم با استفاده از نمونه‌های بافتی از تومورهای سرطان روده اهدایی بیماران در اسکاتلند و سایر کشورها، توانست مکانیسم خاصی را شناسایی کند که سلول‌های سرطانی برای “بازسازی” سلول‌های T گاما دلتا در سطح مولکولی استفاده می‌کنند.

این تیم اکنون امیدوار است که تحقیقات بیشتر بتواند درمان هایی را ارائه دهد که می تواند این “سیم کشی مجدد” را معکوس کند. کشف اینکه چگونه سلول‌های سرطانی سیستم ایمنی را فریب می‌دهند، پتانسیل درمان‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که می‌توانند این سلول‌های ایمنی حیاتی را دوباره فعال کنند.

دکتر کوفلت افزود: کشف ما به این معنی است که اگر بتوان راهی برای درگیر شدن مصنوعی سلول‌های T “کور” با دارو پیدا کرد تا سلول‌های T بتوانند سرطان را دوباره “تشخیص دهند”، می‌توانیم راه موثر جدیدی برای درمان سرطان روده پیدا کنیم.

منبع: Cancer Immunology Research

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا