آشنایی با تویوتا گرند هایلندر سال

کیا تلوراید و هیوندای پالیسید رقیب جادار و هیبریدی جدیدی به نام تویوتا گرند هایلندر دارند! رقیبی که با دست پر آمده و می تواند مدعیان این کلاس را به دردسر بیاندازد.

به گزارش سیناپرس، کراس اوورجدید تویوتا هایلندر از طرفی کاستی‌ها و از سوی دیگر نقاط قوت قابل‌توجهی دارد که آن را به گزینه‌ای خوب در این کلاس رقابتی تبدیل می‌کند.

تویوتا کراس‌اوور جدید گرند هایلندر را با دو قوای محرکه هیبریدی و کم‌مصرف و اتاقی جادار و لوکس با فضای کافی برای هشت نفر و وسایل کامل شان ارائه کرده است تا این خودرو در کلاسی مابین تویوتا هایلندر و سکویا قرار گیرد و قصد دارد با این مدل جدید به رویارویی پیشتازان این کلاس یعنی هیوندای پالیسید و کیا تلوراید برود. گرند هایلندر اما با ظاهر بخصوص خود که با آن جلوپنجره بسیار بزرگ گلگیر های نیمه مربعی دایره ای اش کمی غیر عادی بنظر می رسد، قطعا زیباترین خودروی این سگمنت نخواهد بود.

بدنه و حجم پردازی های بزرگ در ظاهر این خودرو باعث شده که اگر مدل هایی از این کراس اوور را با رینگ هایی کوچکتر از سایز 20 اینچی انتخاب کنید، ظاهر آن بسیار نا متناسب جلوه کند و بنظر بیاید بدن فرد بالغی را روی پاهای یک کودک گذاشته اید!

داخل خودرو اما عالی به نظر می‌رسد. در تیپ پلاتینوم به‌وفور از چرم باکیفیت استفاده شده و صندلی‌ها، رو دری‌ها، کنسول میانی و داشبورد همگی با چرم پوشیده شده‌اند. تنها موضوع ناخوشایند در اینجا تریم چوبی مصنوعی و پلاستیک‌های مشکی است که برای یک کابین سطح بالا، ارزان به نظر می‌رسند. صندلی‌ها نرم هستند اما خیلی خوب بدن را در برنمی‌گیرند و حس سر خوردن به سرنشینان می‌دهند. به گزارش سیناپرس، با این‌حال، حداقل گرم‌کن صندلی‌های جلو در همه تیپ‌ها ارائه می‌شود درحالی‌که در تیپ لیمیتد تهویهی صندلی‌های جلو هم اضافه می‌شود اما گرم‌کن و تهویه ی صندلی‌های ردیف دوم فقط مختص تیپ پلاتینوم است.

صندلی‌های کاپیتانی ردیف دوم هم از همان مشکل عدم حمایت صندلی‌های جلو رنج می‌برند اما صندلی‌های ردیف سوم به‌اندازهی کافی بزرگ هستند که دو بزرگ‌سال بتوانند مدتی طولانی از آن‌ها استفاده کنند. علاوه بر این، گرند هایلندر با فضای بار ۵۸۳ لیتری در پشت صندلی‌های ردیف سوم، در این کلاس دومین خودروی برتر محسوب می‌شود. تمام تیپ‌های این خودرو با یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی ارائه می‌شوند که از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم بهره می‌برد. در اینجا حتی سیستم فرمان صوتی هم وجود دارد که به‌خوبی کار می‌کند.

به گزارش سیناپرس، در مدل‌های لیمیتد و پلاتینوم بجای صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی استاندارد یک نمونهی بزرگ‌تر ۱۲.۳ اینچی ارائه می‌شود که البته خیلی شلوغ است و نقشه، علائم جاده، سیستم‌های ایمنی و… همگی صفحه آمپر را تا حد آزاردهنده‌ای به هم می‌ریزند. در تیپ پلاتینوم حداقل یک هدآپ دیسپلی اضافه می‌شود تا به کاهش بخشی از این حملهی بصری کمک کند. پکیج ایمنی Safety Sense 3.0 تویوتا در همهی تیپ‌ها به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و شامل هشدار پیش از برخورد، کروز کنترل تطبیقی، دستیار علائم جاده و… می‌شود.

پیشرانه پایه گرند هایلندر یک نمونه ی ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو است که برای مسیرهای صاف مناسب خواهد بود اما ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور آن برای حرکت دادن یک شاسی‌بلند ۲ تنی در جاده‌های کوهستانی کافی نیست. شتاب خودرو کند است، صدای موتور شبیه ماشین چمن‌زنی است و برای هماهنگ شدن با جریان ترافیک باید همواره پدال گاز را تا انتها فشرد. البته تلوراید و پالیسید هم خودروهای خیلی سریعی نیستند اما پیشرانهی V6 آن‌ها کشش بهتری دارد.

در همین حال، پیشرانه ۲.۵ لیتری هیبریدی گرند هایلندر با تنها ۲۴۵ اسب بخار قدرت حتی از موتور پایه هم ضعیف‌تر است اما با ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر، حدود ۰.۲ لیتر مصرف سوخت کمتری دارد. بااین‌حال، دیگر پیشرانهٔ هیبریدی این خودرو که Hybrid Max نام دارد را می‌توان بهترین قوای محرکه در این کلاس دانست. این نسخه از همان پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری توربوشارژ پایه به همراه یک موتور الکتریکی روی هر محور استفاده می‌کند که مجموعاً ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. هرچند مصرف سوخت در این نسخه به ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر افزایش پیدا می‌کند اما هنوز هم از فورد اکسپلورر و رقبای کره‌ای کم‌مصرف‌تر است.

به گزارش سیناپرس،خوبی‌ها و کاستی‌های گرند هایلندر توصیه آن برای خرید را در یکی از رقابتی‌ترین سگمنت‌ها کمی دشوار می‌کند اما مطمئناً این خودرو در بخش پیشرانه ی هیبرید مکس و کابین راحت و مجهز حرف‌هایی برای گفتن دارد. یکی دیگر از مشکلات این کراس‌اوور ژاپنی قیمت است که از ۴۴,۴۰۵ دلار آغاز می‌شود یعنی حدود ۱۰ هزار دلار بیشتر از تلوراید، پالیسید و یا فولکس‌واگن اطلس. قیمت گرند هایلندر هیبریدی از ۴۶ هزار دلار شروع می‌شود و نسخه ی هیبرید مکس حداقل ۵۵,۳۷۵ دلار قیمت دارد.

مترجم:محمدزارعلی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا