در یک مطالعه پژوهشی بررسی شد؛
باشگاه های ورزشی باعث رونق اقتصاد صنعت ورزش می شوند

توسعه ورزش از طریق باشگاه داری حرفه ای، دارای مزایای بسیاری برای رشد و اعتلای تحرک و فعالیت های بدنی هدفمند در یک کشور است. محققان کشور در این باره و در قالب یک پژوهش، نکاتی را با تاکید بر ورزش پویای والیبال مطرح کرده اند.

به گزارش سیناپرس، در عصر حاضر، ورزش به دلیل گستردگی فراوان و استقبال عموم مردم در جوامع مختلف، ظرفیت ها و قابلیت های زیادی در زمینه های گوناگون دارد. این موضوع تا جایی پیشرفت کرده است که از ورزش به عنوان صنعتی مطرح در سطح جهان نام برده می شود. در کشورهای توسعه یافته، صنعت ورزش به عنوان یک رکن مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تلقی می شود و ازجمله صنایع پیشرو  است که اثرهای شگرفی بر اقتصاد ملی کشورها دارد و هم اکنون یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر رشد اقتصاد ملی و از درآمدزاترین صنایع در قرن بیست ویکم به شمار می رود.

به گفته محققان، در ساختار ورزش سراسر دنیا، باشگاه های ورزشی، پایه و اساس رشد و توسعه ورزش های مختلف هستند و قهرمانان و نخبگان ورزشی از دل باشگاه ها رشد می کنند و پرورش می یابند. باشگاه های ورزشی با هدف همگانی کردن ورزش، ایجاد انگیزه برای جذب جوانان به ورزش های قهرمانی، تربیت ورزشکار در رشته های مختلف و ایجاد شور و نشاط در جوامع از طریق برگزاری رقابت های ورزشی تشکیل می شوند و در واقع، تأمین کننده ورزشکاران نخبه برای کشور خود و عامل رسیدن به افتخارات بین المللی ورزشی هستند که نتایج آن تأثیرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد. در بسیاری از کشورهای جهان ساختار سنتی باشگاه ها تغییر کرده و به کمک تجاری شدن باشگاه ها، صنعت ورزش، رونق چشمگیری داشته است.

در تحقیقی که بر پایه همین مضامین انجام شده است، پژوهشگرانی از دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران توسعه راهبردی باشگاه‌داری حرفه‌ای در ایران را با تاکید بر ورزش والیبال مورد بررسی قرار داده اند.

به گزارش سیناپرس، این پژوهشگران، مطالعه خود را با مشارکت 35 نفر از مدیران باشگاه‌ها، مسئولان فدراسیون و هیئت‌های والیبال، مربیان، پیشکسوتان، بازیکنان و اساتید دانشگاهی انجام داده اند.

نتایج این تحقیق نشان داد: نوسانات شدید نرخ ارز، افزایش نرخ تورم، قوانین و مقررات دولتی، توان دستگاه‌های اجرایی، تکنولوژی و فناوری و فرهنگ اجتماعی به عنوان بزرگ ترین موانع کلان محیطی جهت توسعه باشگاه‌داری حرفه‌ای یک باشگاه والیبال محسوب می‌شوند.

همچنین در بین عوامل موثر بر توسعه باشگاه‌داری حرفه‌ای یک باشگاه والیبال، به ترتیب جذب حامیان مالی، حضور بخش خصوصی، در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات مناسب، حمایت نهادهای دولتی، پوشش رسانه‌ای، در اختیار داشتن کادر فنی و بازیکنان ملی و بین‌المللی، تحقیقات و برنامه‌های توسعه‌ای، داشتن برنامه‌ریزی برای بلیط فروشی، توجه به استعدادیابی و داشتن آکادمی تخصصی، برنامه‌های ارزیابی منسجم و کارآمد از بالاترین تناسب راهبردی برخوردارند.

در این خصوص، محمد کشتی دار، پژوهشگر دانشگاه فردوسی مشهد و سه همکار دیگرش می گویند: ما بر اساس نتایج فوق، راهبردهای توسعه باشگاه والیبال را با توجه به قابلیت ها، اهداف و فرایندهای رقابتی تدوین نمودیم. این راهبردها عبارتند از: جذب حامیان مالی باثبات، فناوری بلیت فروشی، فناوری راه اندازی آکادمی تخصصی والیبال، قوانین و مقررات دولتی پوشش رسانه ای و حق پخش تلویزیونی، قوانین و مقررات دولتی خصوصی سازی.

به گفته این محققان، خصوصی سازی که به کسب منافع اقتصادی از طریق افزایش نیروهای بازار اشاره دارد، فواید بسیاری چون توسعه ورزش قهرمانی، اشتغال زایی و افزایش بهره وری دارد. از این رو، باشگاه های ورزشی با بهره گیری از این فرصت ضمن توسعه برند خود می توانند موجبات کسب درآمدهای عظیم مالی را برای خود فراهم کنند. در این بین البته چالشهای بسیاری فراروی خصوصی سازی در ورزش به ویژه باشگاه های حرفه ای والیبال قرار دارند.

بنابر نظر کشتی دار و همکارانش، یکی از چالش های مهم در این زمینه، چالش ها و مشکلات قانونی و حقوقی است. همچنین نبودن عزم راسخ در اجرای قانون اصل چهل و چهار، پیگیری و حمایت اندک دولت از بخش خصوصی در ورزش، نبود قوانین اختصاصی برای خصوصی سازی باشگاه ها، فقدان اعتماد به بخش خصوصی و دخالت وزارت ورزش در خصوصی سازی و مواردی از این دست ازجمله چالش هایی هستند که پدیده خصوصی سازی در بخش قانونی با آن ها رو به روست. ازاین رو راهبرد پیشبرد خصوصی سازی از طریق مذاکره و دریافت تسهیلات دولتی، یکی از اقدامات ضروری در جهت توسعه باشگاه داری تلقی می شود.

به گزارش سیناپرس، این اطلاعات علمی پژوهشی را دو ماه نامه مطالعات مدیریت ورزشی وابسته به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر نموده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا