خوشه سنگ نی ریز ایجاد می شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی جهت ایجاد خوشه سنگ نی ریز خبر داد و گفت: این خوشه با هدف شناسایی بخش های مختلف زنجیره ارزش در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، در ادامه سفر علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به استان فارس و بازدید از شهرستان نی ریز، مجتمع سنگ بری و فرآوری سنگ با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰ نفر در شهرک صنعتی سنگ شهید سلیمانی نی ریز و طرح توسعه فرآورده های گوشتی در ناحیه صنعتی ده فاضل با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰ نفر به بهره برداری رسید.

رسولیان ضمن بازدید از واحد بزرگ سنگ بری در شهرک صنعتی سنگ نی ریز، با حضور در جلسه مشکلات شهرک‌های صنعتی این شهرستان، به بررسی و رفع مسائل و مشکلات شهرک های صنعتی نی ریز پرداخت.

وی در جلسه بررسی مشکلات شهرک های صنعتی نی ریز با اشاره به ظرفیت های شهرستان در زمینه وجود معادن و ذخایر ارزشمند سنگ تزئینی و نما، واحدهای متعدد سنگ بری و فراوری سنگ، تولید و فرآوری سنگ مرغوب و باکیفیت، از برنامه این سازمان برای ایجاد خوشه سنگ نی ریز خبر داد و گفت: این خوشه با هدف شناسایی بخش های مختلف زنجیره ارزش در دستور کار قرار می گیرد.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، با بیان اینکه از تعداد ۱۵۱ واحد بهره برداری شده در شهرک صنعتی سنگ سردارشهید سلیمانی نی ریز، فقط دو واحد تعطیل و راکد است که دلیل آن هم مسائل غیر اقتصادی نظیر اختلاف شرکا و ورثه است تصریح کرد: این فعالیت مستمر واحدها در شهرک سنگ نی ریز و آمار کم واحدهای راکد و تعطیل که در بین شهرک های صنعتی کشور بینظیر است، مایه خوشحالی، امیدآفرینی و دلگرمی است و بیانگر جلوه هایی از تلاش، کوشش و حرکت در مسیر توسعه فناوری در واحدهای تولیدی است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: در حال حاضر متوسط واحدهای تعطیل در شهرک های صنعتی کشور ۱۳.۷درصد است که در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت سیزدهم با میزان ۱۸.۵ درصد، ۵ درصد کاهش یافته است که این روند با اجرای نهضت احیای واحدهای راکد، در مسیر کاهشی قرار دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در ادامه با اشاره به تکمیل ظرفیت شهرک صنعتی سنگ نی ریز و ده فاضل، از انجام مراحل توسعه ۲۵ هکتاری شهرک سنگ و نیز توسعه ناحیه ده فاضل خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تقاضای سرمایه گذاری در شهرک، این موضوع در دستور کار قرار دارد و با انجام مراحل تملک زمین، به سرعت عملیات اجرایی پروژه های زیرساختی آغاز می شود.

رسولیان افزود: روند توسعه شهرک های صنعتی در دوسال اخیر با جدیدیت در مرحله انجام است و در این مدت ۱۳هزار هکتار زمین به مساحت شهرک های صنعتی کشور افزوده شده است.

وی با اشاره به پیگیری مشکل تامین برق پایدار شهرک های صنعتی نی ریز ، استهبان و بختگان گفت: این موضوع در سطح ملی با وزارت نیرو و شرکت توانیر پیگیری و رفع خواهد شد.

رسولیان اظهار امیدواری کرد: امسال از محل افزون بر ۵ هزارمیلیارد تومان اعتبارات بند م تبصره ۱۵قانون بودجه ۱۴۰۲ ، تعداد 95 پست برق در شهرک های صنعتی کشور به مرحله اجرا و بهره برداری برسد.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در ادامه با بیان اینکه این سازمان ۸۵عنوان خدمت به صنعتگران و سرمایه گذاران ارائه می دهد ، تقویت و حمایت از صنایع کوچک و متوسط را یکی از مهمترین محورهای خدمات این سازمان اعلام کرد و گفت: در بخش حمایت از واحدهای صنعتی برای توسعه صادرات محصولات و نیز برند سازی نیز حمایت می کنیم و در این زمینه برای حضور واحدهای فعال در صنعت سنگ نی ریز در نمایشگاه های خارجی و نیز در قالب اعزام هیات های تجاری به سایر کشورها ، بخش زیادی از هزینه ها را در قالب یارانه پرداخت می کنیم.

وی بر پیگیری به منظور تسریع در صدور اسناد مالکیتی واحدهای شهرک سنگ تاکید کرد و گفت: تازمان صدور اسناد، دفترچه های قرارداد صنعتگران با شرکت شهرکهای صنعتی نیز در حکم اسناد ترهینی قرار دارد و بر اساس ابلاغ قوه قضاییه و شورای عالی بانک ها، بانک های عامل موظف به پذیرش این دفترچه ها بعنوان ترهین و وثیقه هستند.

رسولیان همچنین بر توسعه ظرفیت ها به منظور استقرار واحدهای صنعتی در قالب شهرک ها و نواحی صنعتی جدید بویژه در مناطق محروم تاکید و تصریح کرد: برای ایجاد نواحی جدید صنعتی در مناطق قطرویه و مشکان نیز گروه استعدادیابی و مکان یابی به شهرستان اعزام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس نیز در این بازدید با اشاره به فعالیت شهرک صنعتی سنگ نی‌ریز به عنوان یکی از مهمترین شهرک‌های تخصصی سنگ کشور و خاورمیانه، ادامه داد: استقرار و فعالیت۱۴۹ واحد تولیدی و خدماتی و کارگاهی مرتبط با سنگ بری و فرآوری سنگ با اشتغالزایی یک هزار و ۷۰۰ نفر در این شهرک صنعتی، بیانگر اهمیت ویژه آن در زمینه صنایع جانبی مرتبط با سنگ است .

هاشمی با بیان تقویت خوشه‌های صنعتی تقویت کننده و محرک صنایع کوچک و متوسط در عرصه تولید و بازار خواهد بود و اثرات اقتصادی مطلوبی را در سطح جامعه به همراه خواهد داشت، گفت: مراحل امکان سنجی و مطالعاتی خوشه سنگ به اتمام رسیده و مراحل اجرایی آن در دستور کار قرارمی گیرد.

او با اشاره به ایجاد سه شهرک و ناحیه صنعتی “سنگ”، “دِه فاضل” و “غدیرگَه” در نی‌ریز گفت: هم اینک با ۲۴۱ سرمایه گذار در این شهرک‌ها قرارداد منعقد شده که از این تعداد ۱۷۶ واحد با اشتغال ۲۲۰۰نفر فعال است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: ظرفیت واگذاری زمین در شهرک صنعتی سنگ به مرحله پایانی رسیده و در ناحیه صنعتی دِه فاضل نیز بخش زیادی از اراضی واگذار شده و بنابراین طرح توسعه این شهرکها و نیز فعال سازی شهرک صنعتی غدیرگَه در دستور کار قرار گرفته است.

هاشمی بیان کرد: در شهرک صنعتی سنگ با ۱۸۶ هکتار مساحت و در ناحیه صنعتی دِه فاضل نیز با ۴۶ هکتار مساحت هم اینک کار واگذاری اراضی در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: در شهرک صنعتی سنگ نی ‌ریز زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی مورد نیاز صنعتگران وجود دارد و با اجرای برنامه توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها، این شهرک در وضعیت مناسب زیرساختی قرار خواهد گرفت.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا