ساخت جهان سه بعدی از فیلم های دو بعدی توسط هوش مصنوعی

به تازگی یک ابزار جدید توسط شرکت فناوری NVIDIA ارائه شده است که می تواند تصاویر سه بعدی پیچیده را از ویدیوهای کوتاه ایجاد کرده و بسیاری از مشکلات هوش مصنوعی را حل کند.

به گزارش سیناپرس، غول نرم افزاری NVIDIA در جدیدترین پروژه خود در  سال جاری، از برنامه ای پرده برداری کرده است که قادر به ایجاد کپی سه بعدی کامل از اشیاء تنها بر اساس فیلم های ویدئویی دو بعدی است.

این نرم افزار Neuralangelo  نام دارد که این نامگذاری ترکیبی از عصب و میکل آنژ نقاش و مجسمه ساز مشهور محسوب می شود. برنامه فوق می تواند کپی های مجازی واقعی از ساختمان ها، مجسمه ها، سازه های پیچیده و طیف گسترده ای از مدل های پیچیده سه بعدی دیگر تولید کند.

مینگ یو لیو، مدیر ارشد تحقیقات و یکی از طراحان برنامه Neuralangelo، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: قابلیت‌ های بازسازی سه‌ بعدی که Neuralangelo ارائه می ‌دهد، یک مزیت بزرگ برای سازندگان خواهد داشت و به آن ها کمک می ‌کند تا دنیای واقعی را در دنیای دیجیتال بازسازی کنند.

این ابزار در نهایت توسعه دهندگان را قادر می سازد تا اشیاء دقیق شامل طیف وسیعی از مجسمه های کوچک تا ساختمان های عظیم را به محیط های مجازی برای بازی های ویدیویی یا ساخت نمونه های دیجیتال صنعتی وارد کنند.

گفتنی است، NVIDIA اولین شرکتی نیست که یک مدل هوش مصنوعی مانند این برنامه ایجاد می کند، اما مسلماً این مدل پیشرفته ترین نسخه ساخته شده تا امروز است. در حالی که نسخه ‌های قبلی برای ثبت الگوهای بافت تکراری یا رنگ‌ های دقیق مشکل داشتند، این مشکل برای Neuralangelo بسیار کمتر است.

به گفته کارشناسان، این برنامه با استفاده از ویدئوهای دوبعدی از یک شی، سازه یا صحنه که همگی از زوایای مختلف فیلم‌ برداری شده ‌اند، مدل فریم ‌های خاصی را انتخاب و زوایای کلیدی را برای نمای کامل سازه ترسیم می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، هنگامی که موقعیت دوربین برای هر فریم تعیین می شود، برنامه یک تفسیر سه بعدی تقریبی از صحنه ایجاد می کند. سپس این تصاویر رندر بهینه شده و هوش مصنوعی جزئیات را واضح می کند و یک شی سه بعدی نهایی تولید می شود که می تواند در واقعیت مجازی قرار داده شده یا در طیف وسیعی از صنایع استفاده شود.

لازم به ذکر است در حالی که قابلیت های این برنامه رونمایی شده است، خود نرم افزار هنوز برای استفاده عموم در دسترس نیست. باید توجه داشت NVIDIA یکی از شرکت‌هایی است که در سال جاری روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری قابل توجهی کرده است. البته شرکت های ادوبی، گوگل، OpenAI، مایکروسافت و تعدادی دیگر از شرکت های پیشرو در این حوزه نیز میلیاردها دلار در رابطه با کاربرد عملی هوش مصنوعی در صنعت سرمایه گذاری کرده اند.

پیش از این ما شاهد تلاش هوش مصنوعی برای خلق موسیقی، نوشتن شعر و کد های پیچیده بوده ‌ایم و حتی هوش مصنوعی توانسته است آثار هنری برنده جوایزی را تولید کند. با این حال، تصاویر سه بعدی یکی از مهم ‌ترین چالش های پیش روی  هوش مصنوعی است.

در حقیقت به دلیل ماهیت پیچیده و غیرقابل پیش بینی یک فرم سه بعدی، تکرار آن به آسانی یک تصویر دو بعدی یا قطعه نوشته نیست. این قابلیتی است که OpenAI با پروژه Point-E خود تلاش کرده است آن را درک کند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا