چین در پاکستان سد می سازد

چین طی سال های اخیر سرمایه گذاری های جدی در پاکستان انجام داده و به تازگی در قالب کریدور اقتصادی چین و پاکستان در حال ساخت یک سد مهم در این کشور مسلمان است.

به گزارش سیناپرس، پروژه برق آبی سوکی کیناری پاکستان در بخش شمال غربی این کشور روز دوشنبه به بخش تاج سد رسید و این پیشرفت نشان دهنده ورود پروژه به مرحله ساخت و ساز جدیدی است.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، پوشش موفقیت آمیز سد بتنی بر روی رودخانه کنهار به پیشرفت ساخت نیروگاه تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) که در استان خیبر این کشور  قرار دارد، کمک خواهد کرد.

چن جیانگبو، معاون پروژه برق آبی شرکت چینی Gezhouba Group Ltd.  که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و عملیات عمرانی را اجرا می‌کند، از این سد با عنوان نقطه عطف کلیدی پروژه ۸۸۴ مگاواتی نیروگاه آبی یاد کرده و این دستاورد را مرهون تلاش‌های مشترک  سازندگان چینی و پاکستانی با وجود چالش های متعدد دانست.

پروژه ساخت این نیروگاه آبی در ژانویه ۲۰۱۷ با سرمایه گذاری کل حدود یک میلیارد و نهصد و شصت میلیون دلار آمریکا آغاز شد. به گزارش سیناپرس، ساخت و آبگیری این سد به طور قابل توجهی ساختار انرژی پاکستان را بهینه کرده و توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور را تقویت می کند.

مدیر بخش چینی پروژه سد فوق الذکر در این رابطه تاکید کرد که پس از عملیاتی شدن، پروژه CPEC سالانه حدود 3.21 میلیارد کیلووات ساعت برق پاک تولید می شود که جایگزین 1.28 میلیون تن زغال سنگ بوده و در نهایت منجر به  کاهش 2.52 میلیون تن انتشار دی اکسید کربن در سال می شود.

به گزارش سیناپرس، کریدور اقتصادی چین و پاکستان که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد، کریدوری است که بندر گوادر پاکستان را به کاشغر در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور در شمال غربی چین متصل کرده و همکاری های انرژی، حمل و نقل و صنعتی را بین دو کشور تسهیل می کند.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا