پچ پوستی جدید می تواند به کاهش حساسیت به بادام زمینی در کودکان نوپا کمک کند

به گزارش سناپرس همدان، یک کارآزمایی بالینی جدید نشان می دهد که یک “پَچ بادام زمینی” که روی پوست قرار می گیرد ممکن است به محافظت از کودکان نوپا که به طور بالقوه به بادام زمینی آلرژی شدید دارند، کمک کند.

این پچ نوعی ایمونوتراپی است، به این معنی که کودکان حساس به بادام زمینی را در طول زمان در معرض تکه‌های ریز پروتئین بادام‌زمینی، با هدف آموزش سیستم ایمنی برای تحمل بهتر آن، قرار می‌دهد.

در این کارآزمایی، محققان دریافتند کودکان نوپایی که به مدت یک سال هر روز از پچ بادام زمینی استفاده می‌کردند، دو سوم آن ها کاهش قابل توجهی در حساسیت خود به پروتئین بادام‌زمینی نشان دادند: آن ها توانستند معادل یک تا چهار بادام زمینی را بدون اینکه دچار واکنش آلرژیک شوند بخورند.

در حالی که ممکن است این پچ موادی شبیه بادام زمینی اشته باشد، کارشناسان گفتند که سطح تحمل مهم است و آن ها این مورد را مد نظر قرار داده اند.

دکتر آلکیس توگیاس، از موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده، گفت: هدف از ایمونوتراپی جلوگیری از واکنش شدید در صورت مصرف تصادفی مقدار کمی بادام زمینی توسط کودک است.

توگیاس که سرمقاله ای با یافته های به دست آمده در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر کرد، گفت: این یک مطالعه امیدوار کننده است.

پچ آزمایش شده در این آزمایش، به نام Viaskin، توسط شرکت بیوتکنولوژی فرانسوی DVB Technologies که بودجه این تحقیق را تامین کرده است، ساخته شده است. این دارو هنوز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید نشده است.

تخمین زده می شود که 2 درصد از کودکان ایالات متحده به بادام زمینی آلرژی دارند و برای اکثر آنها این آلرژی تا بزرگسالی ادامه دارد. بر اساس تحقیقات و گزارشات مرکز آموزش غیرانتفاعی آلرژی غذایی (FARE)، آن را به شایع ترین آلرژی غذایی در بین کودکان و سومین شایع ترین آلرژی در میان بزرگسالان تبدیل می کند.

افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی ممکن است در اثر خوردن حتی مقدار کمی از ماده غذایی، مقادیری که معمولاً در ترکیبات غذاهای فرآوری شده یا آماده وجود دارد، از واکنش‌هایی رنج ببرند که گاهی اوقات شدید است. بنابراین آنها (یا والدینشان) باید با دقت برچسب مواد غذایی را بخوانند و اقدامات احتیاطی دیگری برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض بادام زمینی انجام دهند. توگیاس گفت، اما این کار آسانی نیست و گاهی اوقات مواجهه با این مواد غذایی به طور تصادفات رخ می دهد.

روش درمانی قبلی، نوع خوراکی ایمونوتراپی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای آلرژی به بادام زمینی به نام پالفورزیا بود. این یک محصول آرد بادام زمینی است که می تواند مانند سس با غذا مخلوط شود. اما فقط برای کودکان 4 سال و بالاتر تایید شده است.

دکتر متیو گرین هاوت، محقق اصلی این کارآزمایی جدید گفت: در حال حاضر هیچ گزینه درمانی مورد تایید FDA برای کودکان نوپا و زیر 4 سال وجود ندارد.

ایمونوتراپی خوراکی برای کودکان نوپا مبتلا به آلرژی به بادام زمینی تحت مطالعه است. اما گرین هاوت گفت همیشه داشتن گزینه های متعدد روی میز خوب است. او گفت: آنچه برای یک خانواده مفید است، ممکن است برای خانواده دیگر کارساز نباشد.

به علاوه، به گفته گرین هاوت، استاد اطفال در بیمارستان کودکان کلرادو/دانشگاه پزشکی کلرادو، استفاده از پچ ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

او گفت که این پچ از این حقیقت بهره می برد که پوست بزرگترین اندام با عملکردی ایمنی بدن است. این بدان معناست که می توان از دوز کمتری از پروتئین بادام زمینی استفاده کرد که به رفع عوارض جانبی سیستمیک که گاهی اوقات در اثر ایمونوتراپی خوراکی ایجاد می شود، مانند ناراحتی معده، تحریک گلو و تنگی نفس کمک می کند.

گرین هاوت، که همچنین به عنوان مشاور پزشکی در DBV Technologies خدمت می کند، گفت: این نوع مشکلات به ندرت با پچ ایجاد می شود.

این کارآزمایی شامل 362 کودک نوپا، 1 تا 3 ساله بود که به طور تصادفی به آنها اختصاص داده شد که هر روز به مدت یک سال از پچ بادام زمینی یا پلاسبو (غیر فعال) استفاده کنند. به طور کلی، 67 درصد از کودکانی که تحت درمان واقعی بودند، به هدف نهایی کارآزمایی دست یافتند: تحمل ایمنی آنها تا حدی افزایش یافت که می‌توانستند معادل یک تا چهار بادام زمینی را بدون واکنش آلرژیک مصرف کنند. این در مقایسه با 33 درصد از کودکان در گروه دارونما بود.

بثورات پوستی شایع ترین عارضه جانبی با استفاده از چسب بادام زمینی بود، در حالی که فقط کمتر از 2٪ از کودکان نوپا علائم سیستمیک داشتند که “خفیف تا متوسط” ارزیابی می شد.

چگونه می توان آن را در برابر پودر بادام زمینی انطباق داد؟

توگیاس گفت که قضاوت در این مورد سخت است، زیرا هیچ مطالعه ای رویکردها را مو به مو مقایسه نکرده است.

اما او به کارآزمایی منتشر شده در سال گذشته اشاره کرد که ایمنی درمانی خوراکی را برای کودکان 1 تا 3 ساله مبتلا به آلرژی به بادام زمینی آزمایش کرد. به گفته توگیاس، یافته ها نشان می دهد که رویکرد خوراکی ممکن است اثرات قوی تری در حساسیت زدایی از سیستم ایمنی داشته باشد. از سوی دیگر، وی افزود، بروز لکه های پوستی در روش پچ ممکن است نشان دهنده ایمن تر بودن این روش باشد.

توگیاس گفت، یک سوال بزرگتر در مورد ایمونوتراپی برای آلرژی بادام زمینی این است که آیا نقطه ای وجود دارد که بتوان آن را پایان این آلرژی در فرد معرفی کرد. پالفورزیا هر روز به طور نامحدود مصرف می شود تا تحمل سیستم ایمنی بدن را نسبت به بادام زمینی حفظ کند.

گرین هاوت گفت که پچ بادام زمینی برای استفاده روزانه نیز طراحی شده است و آزمایشات تاکنون (شامل یکی از کودکان بزرگتر) برای بیماری که آن را تا سه سال استفاده کرده نتایج خوبی داشته است.

جنیفر بافورد، معاون عملیات بالینی در FARE، موافقت کرد که داشتن چندین نوع ایمونوتراپی برای خانواده ها خوب است.

بافورد همچنین اشاره کرد که بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی به غذاهای دیگر نیز حساسیت دارند. او گفت: جالب است که ببینیم آیا می‌توان حساسیت زدایی پوستی (از طریق پوست) برای سایر آلرژن‌های غذایی رایج انجام داد یا خیر.

در حالی که اخبار مثبتی در زمینه درمان وجود دارد، توگیاس بر نکته دیگری تاکید کرد: با وارد کردن محصولات بادام زمینی به رژیم غذایی نوزادان پس از شروع مصرف غذاهای جامد، می توان از آلرژی به بادام زمینی نیز پیشگیری کرد.

منبع: New England Journal of Medicine

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا