کشف قبرستان ۲ هزار ساله زیر کلیسای نوتردام

عملیات عمرانی جدیدی که در نزدیکی کلیسای مشهور نوتردام انجام می شد به دلیل شناسایی بقایای قبور باستانی متوقف شده و بررسی های باستان شناسان نشان می دهد: در این محل یک قبرستان ۲ هزار ساله قرار دارد.

به گزارش سیناپرس، در حین حفاری با هدف توسعه خط قطار شهری در نزدیکی کلیسای جامع نوتردام پاریس، بقایای دست ‌کم ۵۰ مرد، زن و کودک در تابوت ‌هایی پیدا شد که حدودا ۲ هزار سال قدمت دارند.

دومینیک گارسیا، رئیس موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی فرانسه که سرپرستی این پروژه حفاری را بر عهده دارد در رابطه با موضوع فوق، گفت: آنچه در این مورد استثنایی بوده این است که ما پنجره ای به گذشته خود داریم که در این شهر بسیار نادر است.

در قرن دوم میلادی معمولا زنده‌ها از مردگان فاصله می ‌گرفتند و عزیزان خود را در مقبره ‌های وسیعی دفن می‌کردند، که از شهرها فاصله داشت. با تکیه بر آیین ها و سنت های تشییع جنازه این مردگان، می توانیم به نوعی بینش کلی از مردمی که در قرن دوم در پاریس زندگی می کردند، برسیم.

بررسی های باستان شناسان نشان می دهد: حداقل نیمی از قبور کشف شده دارای آثاری مانند فنجان، ظروف و سایر قطعات شیشه ‌ای بوده و در برخی دیگر لباس، جواهرات، سنجاق و کمربند شناسایی شد.

دومینیک گارسیا در این رابطه می ‌گوید: در آن زمان، باور کلی جامعه این بود که زندگی دیگری پس از مرگ وجود دارد، بنابراین مردم اشیایی را در قبر مردگان قرار می‌دادند که به متوفی کمک می ‌کرد تا در زندگی پس از مرگ امور خود را بگذراند. به همین دلیل است که اشیایی از زندگی روزمره و همچنین ظرف هایی که به احتمال زیاد حاوی غذا بودند، در این گورها پیدا شده است.

در برخی از تابوت‌ها، مرده‌ها را با سکه ‌ای که در تابوت یا در دهانشان گذاشته می ‌شد، دفن می ‌کردند و این عمل، که در دوران باستان رایج بود، احتمالاً با هدف پرداخت دستمزد قایقران دنیای مردگان صورت می گرفت که کشتی ارواح را به دنیای زیرین می برد.

به گزارش سیناپرس، یکی از جالب ترین قبوری که در این محوطه توسط محققان کشف شد، حاوی اسکلت یک خوک کامل بود که مشخص نیست که دفن این حیوان در گورستان انسان ها چه هدفی داشته است.

به گزارش سیناپرس، این اولین بار نیست که گورستان هایی از این دست توسط باستان شناسان کشف می شود و پیش از این در ابتدای قرن نوزدهم بخشی از یک گورستان باستانی توسط نقشه‌ بردارانی کشف شد که در آن دوران باستان شناسان بیش از اسکلت‌ ها به مصنوعات دفن شده با مردگان توجه داشتند.

در خاتمه گفتنی است، پس از آتش سوزی کلیسای نوتردام در سال ۲۰۱۹ که به ساختار تاریخی آن آسیب وارد کرد، منطقه اطراف این کلیسا موضوع کاوش های باستان شناسی بوده است. سال گذشته، محققان یک تابوت سربی اسرارآمیز به شکل انسان را در زیر کلیسای جامع کشف و باز کردند. داخل آن بقایای انسانی وجود داشت که بعدها مشخص شد که متعلق به آنتوان د لا پورت، ۸۳ ساله، کشیش اعظمی بود که در سال ۱۷۱۰ میلادی درگذشت.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: businessinsider

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا