پژوهشگران پاسخ دادند؛
چرا گربه سانان زیاد می خوابند؟

احتمالا در برنامه های حیات وحش مشاهده کرده اید که گربه سانان ساعات زیادی از شبانه روز را می خوابند و حتی اگر تجربه نگهداری از گربه ها را داشته باشید نیز قطعا متوجه شده اید این جانور ملوس ساعات زیادی از روز را چرت می زند.

به گزارش سیناپرس، گربه سانان به طور قابل توجهی تنبل هستند و حتی گربه های خانگی نیز بیشتر ساعات شبانه روز را در حال چرت زدن هستند.

در واقع، بررسی های جانور شناسان نشان می دهد: بیشتر گربه ‌سانان اهلی می‌توانند بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت در روز به طور منقطع بخوابند و خوابیدن تا ۱۷ ساعت نیز برای گربه غیرعادی نیست.حال ممکن است این سوال برای بسیاری از ما به وجود بیاید که چرا  گربه‌ سانان این قدر می‌خوابند؟

دکتر دیوید ساندز، متخصص روانشناسی حیوانات با بیش از ۲۵ سال تجربه بالینی به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گفته این جانور شناس، برای درک این موضوع، مهم است که بدانید بیشتر گربه‌ ها در سپیده‌دم و غروب فعال هستند. این یک ویژگی مهم است که آن ها را در کنار موجوداتی مانند موش خرما، همستر و سگ های ولگرد قرار می دهد.

از منظر زیستی، خواب زیاد گربه سانان به این دلیل است که طی میلیون‌ها سال، گربه‌ ها به شکارچیانی با قابلیت حرکت در نور کم تبدیل شده‌ اند که بینایی آن‌ها به طور خاص برای فعالیت در گرگ و میش سازگار شده است.

به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، نگاه کنید که چگونه همه گربه ها دارای یک آینه در پشت هر شبکیه چشم خود هستند. این سازگاری چشم ‌های آن ها را مانند گوی‌ های درخشان در تاریکی در آورده و به طور موثر به این جانور اجازه می ‌دهد در محیط‌های تاریک بیشتر ببینند.

بنابراین، گربه ها انرژی خود را برای این دوره های شکار گرگ و میش حفظ می کنند. قبل از اهلی شدن، گربه ها باید در این مواقع انرژی زیادی را صرف پیدا کردن، تعقیب و کشتن طعمه خود می کردند و اگرچه گربه های خانگی دیگر شکار نمی کنند اما غریزه طبیعی شکارچی آنها همچنان آنها را تشویق می کند تا انرژی خود را برای سحر و غروب ذخیره کنند.

نتایج یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه مسینا ایتالیا پس از اتصال ردیاب‌ها به ۱۰ گربه‌ اهلی، بینش‌ هایی در مورد این موضوع به دست آورد. طی این مطالعه نیمی از گربه‌ ها اجازه داشتند در اطراف یک خانه و باغ بزرگ بچرخند و نیمی دیگر فقط اجازه داشتند در یک خانه کوچک تر پرسه بزنند و شب در داخل نگهداری می شدند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعه مشخص شد که گربه‌ها در خانه ‌های کوچک تا حدودی الگوهای خواب صاحبانشان را تکرار می کنند و در مواقعی که صاحب ‌شان اغلب با آنها ارتباط برقرار می ‌کند، بیشتر بیدار هستند در حالی که گربه های آزاد تر از الگوی خواب اجداد شکارچی خود به میزان بیشتری پیروی می کردند.

مترجم: رضوان خندان

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا