توافق تمامی کشورهای مشارکت کننده در تداوم فعالیت ایستگاه فضایی بین المللی

سازمان فضایی ناسا در بیانیه ‌ای اعلام کرد ، همه کشور های شرکت ‌کننده در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی با تمدید فعالیت‌ های آن پس از سال ۲۰۲۴ موافقت کرده ‌اند. این توافق در حالی صورت گرفت که روسیه پیش از این شرکای خود را به ترک همکاری در این پروژه تهدید کرده بود که به نظر می رسد در تصمیم خود تجدید نظر کرده است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس توافقات انجام شده رسمی، ایستگاه بین المللی فضایی بر اساس روال سابق به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

سازمان فضایی ناسا طی بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد: ایالات متحده، ژاپن، کانادا و کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا تایید کرده اند که از ادامه عملیات ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۳۰ حمایت خواهند کرد و روسیه نیز تایید کرده است که دست کم تا سال ۲۰۲۸ در این پروژه مشارکت خواهد داشت. این بیانیه در وب سایت رسمی ناسا قرار داشته و برای عموم مردم قابل دسترس است.

آژانس فضایی ایالات متحده همچنین گفت که متخصصان این سازمان به همکاری با آژانس های شریک خود برای اطمینان از حضور بی وقفه در مدار پایینی زمین و همچنین انتقال ایمن و منظم از ایستگاه فضایی به سکوهای تجاری در آینده ادامه خواهند داد.

پیش از این، بیل نلسون، مدیر ناسا در مصاحبه ای به رویترز گفته بود که علی رغم تهدید روسیه مبنی بر جدا شدن از پروژه ایستگاه مداری زمین، انتظار دارد همکاری روسیه و ایالات متحده در پروژه ایستگاه بین المللی فضایی تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد.

لازم به ذکر است که ناسا رسما نسبت به تعیین بودجه عملیات های ایستگاه بین المللی فضایی تا سال ۲۰۳۰ اقدام کرده و اعلام کرد به فعالیت خود در مدار زمین تا پایان عمر ایستگاه فضایی ادامه خواهد داد.

به گزارش سیناپرس، اوایل این هفته، یوری بوریسوف، مدیر کل آژانس فضایی روسیه نامه‌ هایی به روسای آژانس فضایی کشورهای شریک در پروژه ایستگاه بین المللی فضایی ارسال کرد تا آن ها را از تصمیم روسیه برای تمدید فعالیت خود در این ایستگاه تا سال ۲۰۲۸ مطلع کند.

ایستگاه فضایی بین المللی از ۲۰ نوامبر سال ۱۹۹۸ میلادی در مدار بوده و  از چندین ماژول مختلف تشکیل شده است و وزن آن در حدود ۴۳۵ تن است که در هنگام اتصال فضاپیماهای مختلف به آن حتی تا ۴۷۰ تن نیز می رسد.

در خاتمه گفتنی است در مجموع ۱۴ کشور در پروژه ایستگاه بین المللی فضایی شرکت می کنند که شامل: روسیه، کانادا، ایالات متحده، ژاپن و ده کشور عضو آژانس فضایی اروپا یعنی بلژیک، آلمان، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا، هلند، نروژ، فرانسه، سوئد و سوئیس می شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا