راهپیمایی فضایی نخستین فضانورد عرب

امارات متحده عربی طی سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی برای توسعه فناوری و دانش فضایی خود کرده و طی چند روز گذشته ماه نورد این کشور به دلیل سقوط فضاپیمای ژاپنی روی سطح ماه از بین رفت. در این شرایط روز گذشته شاهد انجام نخستین عملیات راهپیمایی فضایی توسط یک فضانورد از امارات بودیم که اقدامی بسیار مهم در تاریخ فضانوردی این کشور و جهان عرب به شمار می رود.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته برای جامعه علمی جهان عرب و به ویژه امارات متحده عربی روزی مهم و تاریخی محسوب می شد، زیرا بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده، استیو بوون، فضانورد ناسا و سلطان النیادی، فضانورد اماراتی، صبح روز جمعه از ایستگاه فضایی بین ‌المللی برای انجام ماموریت های مقدماتی با هدف ارتقای آرایه‌ های خورشیدی که انرژی ایستگاه بین المللی فضایی را تامین می ‌کنند، پیاده ‌روی فضایی کردند.

بر این اساس اعلام شد؛ این فضانوردان در ساعت ۹ و ۱۱ دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا (شب گذشته به وقت ایران) از ایستگاه خارج شدند. طی این ماموریت آن ها وظیفه داشتند خرپای سمت راست ایستگاه را برای نصب پانل آماده کرده و تجهیزات آنتن باند S را از بدنه خارجی ایستگاه جدا کرده و برای ارتقا به داخل ایستگاه بیاورند.

این مامورید حدود ۶ ساعت و نیم به طول انجامیده و کلیه مراحل آن به طور زنده توسط وب سایت ناسا و شبکه یوتیوب این سازمان پوشش داده شد.

بر اساس گزارش ناسا، طی این راهپیمایی فضایی چهار آرایه خورشیدی جدید که انرژی خورشید را به الکتریسیته برای تامین انرژی ایستگاه فضایی تبدیل می ‌کنند، نصب شده‌ و دو آرایه دیگر نیز قرار است نصب شود. پیش از این و در ماه فوریه، نیکول مان ناسا و کویچی واکاتا از آژانس فضایی ژاپن نصب یک سکوی ویژه را برای این تجهیزات به پایان رسانده بودند.

به گزارش سیناپرس، این راهپیمایی موفق فضایی در شرایطی انجام شد که روز سه ‌شنبه هفته گذشته، دیمیتری پتلین و سرگئی پروکوپیف فضانوردان آژانس فضایی روسیه یک راهپیمایی فضایی را به لغو کرده و آن را به بعد موکول کردند. در این راهپیمایی قرار بود فرایند  جدا کردن و انتقال یک قفل هوا از یک ماژول به بخش دیگر ایستگاه فضایی انجام شود. این ماموریت در لحظات نهایی لغو شد زیرا آژانس فضایی روسیه تصمیم گرفت که به زمان بیشتری برای این موضوع نیاز داشته و احتمالا این ماموریت در چهارشنبه پیش رو انجام شود.

مترجم: رضوان خندان

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا