توسط چین؛
بهره برداری از نخستین ماهواره طیف سنج جوی جهان

سازمان فضایی چین روز گذشته خبر از بهره برداری از نخستین ماهواره طیف سنج جوی جهان داد. وزارت اکولوژی و محیط زیست، توسعه ‌دهنده اصلی این ماهواره روز سه ‌شنبه اعلام کرد: ماهواره ابر طیفی چین برای رصد زمین پس از تکمیل آزمایش‌های درون مداری مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش سیناپرس، طی سال های گذشته سازمان فضایی چین در تلاش برای توسعه فناوری ماهواره طیف سنج جوی بود. در این راستا ماهواره Gaofen-5 02 در ۷ سپتامبر ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شده و  طراحان این ماهواره، هفت محموله از جمله دوربین‌های فراطیفی مادون قرمز موج کوتاه بر روی آن نصب کردند.

به گفته این وزارتخانه، سیستم ‌های موجود در این ماهواره جدید و پیشرفته، بر هوا، منابع آب و زمین نظارت خواهند کرد و تلاش‌ های حفاظت از محیط زیست چین را برای مبارزه با آلودگی تقویت می ‌کنند و برای دستیابی به اهداف اوج کربن و کاهش آلاینده ها پشتیبانی می‌ کنند.

این ماهواره همچنین می ‌تواند داده‌ های سنجش از دور ابرطیفی با دقت بالا را برای کاربران سایر صنایع مانند بررسی منابع معدنی، تخمین عملکرد محصولات کشاورزی و تحقیقات تغییرات آب و هوا ارائه دهد.

به گزارش سیناپرس، در مقایسه با ماهواره‌ های تصویر برداری نوری معمولی که فقط شکل و اندازه یک جسم را مشاهده می‌کنند، ماهواره ‌های فراطیفی قادر به ترکیب طیف ‌ها با تصاویر و تشخیص اجسام مختلف زمینی و اجزای خاص جو هستند.

مترجم: رضوان خندان

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا