رفع نیاز صنایع با طراحی و ساخت کاتالیزورهای نانو حفره ایرانی

یک گروه از پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینا به فناوری “طراحی و ساخت کاتالیزور‌های نانو حفره برای الکتروسنتز پیش‌ ماده ‌های شیمیایی” دست پیدا کردند.

به گزارش سیناپرس، فناوری نانو تحولات بزرگی در صنعت به وجود آورده است به همین دلیل امروزه استفاده و کاربرد این فناوری در صنایع مختلف در حال افزایش است. نانو کاتالیست ها، یکی از شاخه های نانو تکنولوژی هستند که هم اکنون سهم بزرگی از بازار جهان را در دست دارد؛ نانوکاتالیست ها با داشتن سایت های فعال و يک هسته از اتم های فلزی، يون های فلزی و ايجاد حفره هايی در اطراف سايت ها توانسته اند بسیاری از مشکلات و نواقص کاتالیست ها را برطرف کنند. پیش بینی می شود که نسل آينده کاتالیست ها، نانو کاتالیست ها باشد که در تمام فرآیندهای شیمیایی ورود پیدا کند و با یک مقدار ناچیز صدها تن محصولات پتروشیمی به وجود آورد.

این مهم باعث شده تا یک گروه از پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینا به این عرصه ورود پیدا کنند و به فناوری “طراحی و ساخت کاتالیزور‌های نانو حفره برای الکتروسنتز پیش‌ ماده ‌های شیمیایی” دست پیدا کنند.

صابر علیزاده، دانش ‌آموخته دوره دکتری و پسادکتری دانشگاه بوعلی‌سینا، رتبه دوم بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی و مجری “طراحی و ساخت کاتالیزور‌های نانو حفره برای الکتروسنتز پیش ‌ماده ‌های شیمیایی” در این خصوص به سیناپرس گفت: امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون علم شیمی باید تهمیدات و تدابیری پیرامون برخی از چالش های جامعه بشری مانند اقتصاد، انرژی و بکارگیری انرژی های نو اندیشیده شود. مفاهیم سنتی بهره وری فرایندها نیز باید به الگویی جدید با تمرکز به اقتصاد و فناوری های سبز تبدیل شوند. از این نظر، کاتالیست ها راهکاری است که می توانیم برخی از این نگرانی ها را از بین ببریم.

وی افزود: ما با بومی سازی و خودکفایی این حوزه علاوه بر پیش روی در مرزهای دانش، می توانیم با توسعه این روش ها، نیازهای داخل کشورمان را نیز برطرف کنیم و ضمن پیشگیری از خروج ارز، در ایجاد شرکت های دانش بنیان و بنگاه های زود بازده و کمک به صنعت فعالیت داشته باشیم.

وی اظهارداشت: اکنون کشورهای توسعه یافته و صنعتی مانند آمریکا و چین صاحب فناوری و دانش تولید نانو کاتالیست ها هستند. ما نیز اکنون توانسته ایم به این عرصه ورود پیدا کنیم. کیفیت محصول ما نیز کاملا با نمونه های مشابه برابری می کند اما برای اجرای آن با یک سری مشکلات مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا کارهای پژوهشی که در دانشگاه ها انجام می شود نیاز به حمایت های مالی دارند و باید موسسات صنعتی حلقه ای واسط میان دانشگاه و صنعت باشند تا تحقیقات کاربردی دانشگاه ها با حمایت مالی آنها به منصه ظهور برسد و نتیجه آن نیز در بطن جامعه نشان داده شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا