راهی جدید در پیشگیری از آنافیلاکسی ناشی از حساسیت به بادام زمینی

به گزارش خبرگزاری سینا پرس فارس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا با انتشار مقاله ای در مجلهScience Translational Medicine از یافتن راهی برای جلوگیری از آنافیلاکسی ناشی از حساسیت به بادام زمینی خبر دادند.

این کشف پیشگامانه می تواند منجر به درمان های نجات بخش برای افراد مبتلا به آلرژی شدید به بادام زمینی شود. درمان هایی برای علائم در بیماران مبتلا به آلرژی غذایی وجود دارد، اما درمان های پیشگیرانه کمی به جز اجتناب از رژیم غذایی سخت یا ایمونوتراپی خوراکی وجود دارد.

هیچ یک از این گزینه ها در همه بیماران موفقیت آمیز نیست. هنگامی که فردی به یک غذا حساسیت دارد، این در نتیجه پروتئین های آلرژن است که ایمونوگلوبولین E خاص آلرژن IgE را روی سطح ماست سل ها و بازوفیل ها به هم متصل می کنند.

فعال شدن این سلول ها می تواند منجر به آنافیلاکسی شود، یک واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی که می تواند خیلی سریع پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن رخ دهد.

محققان مهارکننده‌های ویژه بادام‌زمینی به نام مهارکننده هترو دو ظرفیتی کووالانسی covalent heterobivalent inhibitor (cHBI) را توسعه دادند که با موفقیت از ریزش دانه‌بندی و آنافیلاکسی ماست سل یا بازوفیل در یک مدل حیوانی جلوگیری کرد.

این مهارکننده در صورت تجویز قبل از قرار گرفتن در معرض آلرژن، بیش از دو هفته از واکنش های آلرژیک جلوگیری کرد. این مهارکننده همچنین از آنافیلاکسی کشنده جلوگیری می کند و واکنش های آلرژیک را در صورت تجویز بلافاصله پس از شروع علائم کاهش می دهد.

این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که cHBI می‌تواند یک پیشگیری مؤثر برای پاسخ‌های آلرژیک خاص بادام زمینی در بیماران باشد. این مهارکننده هنوز روی بیماران انسانی آزمایش نشده است. محققان اکنون در حال انجام آزمایش‌های بیشتر در مدل‌های حیوانی برای ارزیابی اثربخشی و سمیت قبل از حرکت به آزمایش‌های بالینی هستند.

حساسیت به بادام زمینی یکی از شایع ترین دلایل حملات شدید آلرژیک است. آلرژی به بادام زمینی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه پروتئین های بادام زمینی را به عنوان ماده ای مضر تشخیص می دهد. علائم حساسیت به بادام زمینی گاهی می تواند بسیار شدید و تهدید کننده زندگی باشد (شوک آنافیلاکسی). در برخی از افراد که به بادام زمینی آلرژی دارند، حتی مصرف مقادیر بسیار کم از بادام زمینی هم می تواند آنها را دچار عوارض شدید کند.

انتهای پیام

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: news-medical

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا