رفع معضلات کشور با انجام طرح های علمی و صنعتی

رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، رسالت اصلی این سازمان را رفع مسائل کشور عنوان کرد و گفت: دستگاه دیالیز پرتابل و ماهواره زلزله شناسی از جمله نیازهای کشور است که اکنون در این راه گام برداشته ایم.

دکتر حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در گفتگو با سیناپرس گفت: عمده ماموریت این سازمان انجام پژوهش های علمی و صنعتی است. در این مجموعه پژوهش هایی انجام می دهیم که تبدیل به محصول صنعتی می شود و مسائل کشور را برطرف می کنند. مثلا پژوهش هایی پیرامون ساخت دستگاه دیالیز انجام داده ایم. نخستین دستگاه دیالیز کشور توسط پژوهشگران این مجموعه ساخته شده است. اکنون نیز در حال ساخت دستگاه دیالیز پرتابل (کوله پشتی) هستیم. همچنین نخستین بار ما موفق به ساخت ماهواره در کشور شده ایم. اکنون نیز در حال ساخت ماهواره زلزله شناسی آیات هستیم.

وی افزود: تمام پژوهش های این سازمان به گونه ای است که مسائل کشور را حل و فصل کند. رسالت اصلی ما در این سازمان ایجاد حلقه واسط میان صنعت و دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان اکنون هفت پژوهشکده و 150 شرکت فناور دارد. این شرکت ها و پژوهشکده ها در تعامل با یکدیگرند؛پژوهشکده ها کار R&D و تولید دانش فنی را انجام می دهند. سپس شرکت های فناور این دانش را تبدیل به محصول می کنند. خوشبختانه با تولید این محصولات توانسته ایم در اقتصاد کشور نقش آفرینی کنیم. بسیاری از صنایع کشور دانش فنی شان در سازمان های پژوهش ها ایجاد شده است، پس از آن توسعه پیدا کرده اند و به مرحله تجاری سازی رسیده اند.

وی به بودجه سال آینده این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: بودجه پژوهشی این سازمان برای سال آینده تقریبا 40 الی 50 درصد افزایش یافته است؛ بیشتر بودجه ما پژوهشی است و صرف پژوهش حوزه های مختلف می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا