تشکیل کمیته علمی کشت گونه های مناسب در همدان


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه باید دانش محور کار شود، اظهار کرد: کمیته های علمی برای کشت گونه های مناسب در استان همدان تشکیل شده است.
اسفندیار خزایی یکشنبه ۱۴ اسفندماه در جمع خبرنگاران درباره گونه های مناسب استان همدان، یادآور شد: در استان همدان گونه های خشبی و چوبی پایه کوتاه و درختچه ای و زون های کوچک جنگل های تیپیک وجود دارد که در این طرح نیز گونه های جنگلی از جمله بنه یا پسته وحشی، بلوط، زالزالک، سماق و توت به کار خواهد رفت.
این مقام مسئول با بیان اینکه سطح اراضی جنگلی استان همدان ۴۵ هزار هکتار است، تصریح کرد: اگر سالی ۶۰۰۰ هکتار کار شود می توان ۴۵ هزار هکتار را غنی سازی کرد.
وی با اشاره به اینکه حداکثر تاج پوشش جنگل های همدان پنج تا ۱۰ درصد است، اظهار کرد: در زون های کمی تاج پوشش بالای ۵۰ درصد است.
خزایی با تأکید بر اینکه بخش عظیمی از طرح یک میلیارد درختکاری مشارکت است، بیان کرد: گونه صنوبر یکی از گونه هایی است که می توان توسعه داد و همچنین از سنجد در عرصه های بیابانی می‌توان کاشت.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه کاشت درختان از آبان سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد، گفت: تولید نهال باید به سرعت انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه توزیع نهال مکان محور است، یادآور شد: باید در این طرح حتماً باید از توالی اکوسیستم استفاده کنیم و از گونه های پیشاهنگ کشت کرد.
خزایی با اشاره به اینکه پارک های جنگلی و جنگل کاری حاشیه جاده ها تاج پوشش مناسب ندارند، تأکید کرد: با گونه های تولیدی غنی سازی جنگل ها را خواهیم داشت.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: امسال در هفته منابع طبیعی ۸۰۰۰ اصله نهال به یاد ۸۰۰۰ شهید استان همدان کاشته خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا