اسپیس ایکس ۵۱ ماهواره جدید استارلینک به مدار زمین فرستاد

شرکت خصوصی فضایی اسپیس ایکس روز جمعه ۵۱ ماهواره جدید استارلینک را از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب کرد.این محموله طبق برنامه روی موشک فالکون ۹ سوار شده بود.

به گزارش سیناپرس، اسپیس ایکس در گامی جدید به منظور توسعه سیستم اینترنت ماهواره ای خود، ۵۱ استارلینک جدید را به مدار زمین فرستاد. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، تقویت کننده مرحله اول دقایقی پس از پرتاب از بدنه اصلی جدا شده و با موفقیت روی یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس آرام فرود آمد. نکته جالب توجه این است که این سکوی فرود نام عجیبی داشته و با عنوان «البته من هنوز هم تو را دوست دارم» معرفی شده است.

گفتنی است این ماموریت با نقص فنی جزئی نیز مواجه شده و ارتباط  تغذیه کننده اصلی بخش تقویت کننده برای مدت کوتاهی در حین فرود قطع شد، اما تا زمانی که تقویت کننده روی کشتی پهپاد فرود آمد، دوباره به حالت اولیه برگشت.

بر اساس آمارهای رسمی این عملیات فرود، صد و هفتاد و دومین فرود کلی تقویت کننده کلاس مداری اسپیس ایکس به شمار می رود. به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر پرتاب روز جمعه دویست و دهمین ماموریت استارلینک و یازدهمین ماموریت سال جاری میلادی بود.

استارلینک از مجموعه ای متشکل از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایین زمین تشکیل شده است که برای ارائه اینترنت پرسرعت استفاده می کند.

به گفته اسپیس ایکس، ماهواره‌های استارلینک در حدود ۳۴۱ مایلی بالای سطح زمین می ‌چرخند که به آن ها برتری قابل توجهی نسبت به ماهواره‌های ارتباطی ژئوسنکرون می‌دهد که ده‌ها هزار مایل بالاتر از زمین در حال حرکت هستند.

به گزارش سیناپرس، این شرکت می‌گوید که مدار پایین زمین زمان تأخیر ارسال سیگنال ها را کاهش می‌ دهد زیرا در این شرایط سیگنال‌ ها می ‌توانند سریع ‌تر از ماهواره‌ های ژئوسنکرون به ماهواره‌های استارلینک برسند. زمان تأخیر کمتر به این معنی است که استارلینک قادر است کاربران را با اینترنت پرسرعت در مناطق صعب العبور متصل کند.

به گزارش سیناپرس، مرحله تقویت کننده که آخرین ماموریت استارلینک را پرتاب کرد در شش پرتاب قبلی خود و همچنین پرتاب فضاپیمای DART و ماموریت Sentinel-6 Michael Freilich استفاده شده بود. ساعاتی پیش نیز اسپیس ایکس در صفحه رسمی توئیتر خود استقرار این ماهواره های جدید را در مدار مشخص شده خود تائید کرد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا