فاجعه در کمین شهرهای ساحلی

بر اساس شبیه ‌سازی ‌های جدید مبتنی بر مدل‌ سازی آب و هوایی ، پیش‌ بینی می ‌شود، ورقه‌ های یخی قطب جنوب و گرینلند تا سال ۲۱۵۰ حدود ۱.۴ متر به ارتفاع سطح دریاهای آزاد اضافه کند.  این موضوع می تواند برای بسیاری از شهرهای ساحلی جهان فاجعه آمیز باشد.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: اگر افزایش دمای جهانی بیش از 1.8 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن باشد، از بین رفتن غیرقابل برگشت ورقه یخ قطب جنوب و افزایش سریع سطح آب دریاها اجتناب ناپذیر خواهد بود. این یافته ها ممکن است تخمین دقیق تری از افزایش سطح جهانی آب دریا ها در مقایسه با مدل های آب و هوایی قبلی ارائه دهد.

گفتنی است، میانگین سطح جهانی دریاها در قرن گذشته حدود ۲۰ سانتی متر افزایش یافته است و این روند احتمالاً با افزایش مشارکت انسان در گرمایش جهانی تسریع خواهد شد. از آنجایی که بخش بزرگی از جمعیت جهان در نزدیکی سواحل زندگی می کنند، ارائه پیش بینی های دقیق از روند جهانی و منطقه ای آینده سطح دریاها بسیار مهم است.

در حال حاضر، واکنش ورقه یخی قطب جنوب به گرمایش جهانی بزرگترین عدم قطعیت را در تخمین سطح آب دریاها در آینده ایجاد می کند. به گزازش سیناپرس، مطالعات اخیر تخمین می ‌زند که در شرایط نامناسب، سطح آب دریا ها می ‌تواند تا سال ۲۱۵۰ حدود ۱۴۰ سانتی متر افزایش یابد.

این تخمین ها شامل افزایش ناشی از گسترش حرارتی آب دریا، ذوب صفحات یخی و یخچال های طبیعی است. با این حال، اکثر پیش ‌بینی ‌های جهانی سطح دریا در حال حاضر نقش فعال فعل و انفعالات لایه یخ-اقلیم را در مدل ‌سازی خود نادیده می‌ گیرند.

طی این مطالعات جدید، یون یونگ پارک (Jun-Young Park) و همکارانش یک مدل آب و هوایی جدید را ارائه می دهند که تعاملات پیچیده بین صفحات یخی، کوه های یخ، اقیانوس ها و جو را نشان می دهد. این مدل به پژوهشگران اجازه داد تا تکامل بالقوه آینده صفحات یخی قطب جنوب و گرینلند را مطالعه کنند تا سهم آن ها در افزایش سطح دریا را بهتر تخمین بزنند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس سناریوی تداوم انتشار بالای کربن در آینده، انتظار می ‌رود که  ذوب این دو صفحه یخی به تنهایی هر کدام حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتی ‌متر در افزایش میانگین جهانی سطح دریا در ۱۳۰ سال آینده نقش داشته باشند.

علاوه بر این، نویسندگان دریافتند: محدود کردن گرمایش جهانی به ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن برای کاهش سرعت افزایش سطح جهانی دریاها و جلوگیری از از دست دادن غیرقابل برگشت مناطق وسیعی از ورقه یخی غرب قطب جنوب کافی نیست.

محققان گزارش می دهند: تنها با محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر 1.8 درجه سانتی گراد نسبت به سطوح پیش از صنعتی شدن تا پایان این قرن، می توان از شتاب افزایش سطح دریا جلوگیری کرد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا