بسیاری از مرداب ها و تالاب های جهان طی ۳۰۰ سال گذشته نابود شدند

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: جهان حدود ۲۰ درصد از تالاب های طبیعی خود را بین سال های ۱۷۰۰ تا ۲۰۲۰ از دست داده است. این یافته‌ ها ممکن است مبنایی برای ارزیابی تأثیر از دست دادن تالاب ها بر محیط زیست و اقلیم کره زمین فراهم کند.

به گزارش سیناپرس، تالاب ها خدمات اکوسیستمی مهمی را به محیط پیرامون خود ارائه می دهند. اغلب این تالاب ها به دلیل تداخل با نقشه های شهرنشینی یا توسعه کشاورزی، زهکشی و خشک شده و تبدیل به زمین های عادی می شوند. متاسفانه نقشه برداری مناسب از دست دادن تالاب در مقیاس جهانی همواره چالش برانگیز بوده است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که حداقل ۵۰ درصد تالاب های جهان از سال ۱۹۰۰ میلادی به بعد از بین رفته است. اگرچه تخمین ها بین ۲۸ تا ۸۷ درصد از دست دادن خالص از سال ۱۷۰۰ به بعد متغیر است. به همین دلیل چنین طیف گسترده ای از ارقام ارزیابی اثرات زیست محیطی تبدیل تالاب را دشوار می کند.

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی اتین فلوئت چوینارد (Etienne Fluet-Chouinard) به بررسی این موضوع پرداختند. آن ها با ترکیب ۳۳۲۰ رکورد بین المللی و منطقه ای زهکشی تالاب و تبدیل زمین از ۱۵۴ کشور با داده های موجود در مورد استفاده از زمین و وسعت تالاب به شبیه سازی شرایط پرداختند. در ادامه آن ها زمان بندی و توزیع مکانی از دست دادن تالاب ها را به دلیل مداخله انسانی بازسازی کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان تخمین می زنند که سه میلیون و چهارصد هزار کیلومتر مربع از تالاب های جهان از سال ۱۷۰۰ میلادی به بعد از بین رفته است. این امار نشان دهنده از دست دادن خالص ۲۱٪ از تالاب های جهانی است که توسط برآورد های منطقه ای موجود از تغییر این زیست بوم ها پشتیبانی می شود.

در این میان یافته های محققان نشان می دهد: شایع ترین علل ناپدید شدن تالاب ها در جهان، زهکشی برای کاشت محصولات ، تبدیل به مزارع برنج پر آب و توسعه شهری بود.به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که این محرک های تبدیل بسته به منطقه و شرایط کشورها متفاوت است. نویسندگان خاطرنشان می کنند که اصلی ترین روند از دست دادن تالاب در اروپا، ایالات متحده و چین متمرکز شده است.

به گزارش سیناپرس، محققان در پایان مطالعات خود نتیجه می ‌گیرند که این پژوهش یک تغییر محیطی را در مقیاس جهانی مستند کرده و می ‌تواند منبعی حیاتی برای نظارت بر چگونگی تأثیر فعالیت‌ های انسانی بر تغییرات محیطی باشد.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: natureasia

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا