تلاش دانشمندان برای مطالعه حیوانات قطبی به کمک ماهواره

مناطق قطبی به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و سرمای زیاد دارای اکوسیستم ویژه ای بوده و جانورانی که در این مناطق زندگی می کنند در سایر بخش های زمین دیده نمی شوند. باید در نظر داشت مطالعه اقلیم های قطبی توسط دانشمندان کار دشواری بوده و در این میان استفاده از تصاویر ماهواره ای می تواند بسیار مفید باشد.

به گزارش سیناپرس، جانورشناسان به تازگی موفق به ابداع روش های جدیدی شده اند که به

کمک آن می توانند جانوران قطبی از جمله خرس های قطبی را مطالعه کنند. آکادمیسین ویاچسلاو روژنوف از مؤسسه بوم شناسی و تکامل Severtsov طی یک نشست خبری در این رابطه گفت: جانورشناسان به تازگی تکنیک های جدیدی برای مطالعه حیوانات مختلف از جمله خرس های ساکن در قطب شمال را مورد استفاده قرار می دهند که عمدتا بر پایه تصاویر ماهواره ای هستند.

وی در این رابطه تاکید کرد: البته ما از فناوری ‌های ماهواره‌ای به طور پویا و بسیار فعال استفاده می ‌کنیم. با کمک این فناوری ما نه تنها برچسب ‌هایی را که روی خرس‌های قطبی برای ردیابی آنها نصب شده دنبال کرده و مسیر های حرکتی این جانوران را زیر نظر داریم بلکه با کمک این تصاویر ماهواره ‌ای می توانیم آن ها را به طور نامحسوس زیر نظر داشته باشیم. باید توجه داشت که شناسایی و دیدن خرس های سفید در قطب شمال بر روی برف و یخ سفید رنگ کار دشواری است. علاوه بر این، اخیرا یک مطالعه دانشگاهی به شکل پایان نامه در این رابطه منتشر شده است که محققان روسیه، کانادا و آمریکای از ان استفاده می کنند.

این جانورشناس، استفاده از تصاویر ماهواره ای را برای نگهداری سوابق حیوانات و نه فقط برای خرس های قطبی ساکن در قطب شمال، بسیار مهم می داند. وی خبرنگاران حاضر در این میزگرد خبری گفت که چگونه همکارانش بزهای سایگا را در استپ ها به کمک ماهواره ردیابی کرده و چگونه بین یک سایگا و یک گوسفند در یک تصویر ماهواره ای تمایز قائل می شوند.

به گزارش سیناپرس، این دانشمند در مورد سایر مطالعات  و بررسی خرس قطبی، گفت که او و همکارانش دوره های بیماری های عفونی و کرمی را در خرس های قطبی در مناطق مختلف قطب شمال، بسته به میزان قرار گرفتن آن ها در معرض انسان و ظاهر حیوانات ساکن در این مناطق، مقایسه کرده اند.

این دانشمند افزود: ما می‌ توانیم بیماری‌ های کاملاً جدیدی را ببینیم که قبلاً برای خرس ها معمول نبود.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا