مشاهده خرس در مریخ

یک تپه فروریخته، یک دهانه آتشفشانی و تمایل انسان به یافتن چهره در همه جا، ممکن است مشاهده صورت خرس عروسکی در مریخ را توضیح دهد.

به گزارش سیناپرس همدان، دانشمندان در زمان مطالعه سطح مریخ اخیراً تکه‌ای از این سیاره صخره‌ای را مشاهده کرده اند که با صئرت یک خرس به آنها لبخند می‌زند.

در تصویری که توسط دانشگاه آریزونا (UA) به اشتراک گذاشته شده است، چهره یک خرس عروسکی مریخی عظیم الجثه، با دو چشم مهره‌ مانند، یک بینی دکمه‌ای شکل و یک دهان به سمت بالا، به دوربین مدارگرد شناسایی مریخ ناسا(MRO) لبخند می‌زند. به گزارش UA، این عکس از مجموعه ای عجیب از سازندهای زمین شناسی در 12 دسامبر 2022، زمانی که MRO تقریباً 156 مایل (251 کیلومتر) بالای سیاره سرخ را طی می کرد، گرفته شد.

اما واقعا اینجا چه خبر است؟ بر اساس بیانیه ای که در وبلاگ دوربین علوم تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) UA ارسال شده است، احتمالاً این فقط یک تپه فرونشسته در مرکز یک دهانه آتشفشانی باستانی است.

در این بیانیه آمده است: تپه‌ای با ساختار فروپاشی شده V شکل (بینی)، دو دهانه (چشم‌ها) و الگوی شکستگی دایره‌ای (سر) وجود دارد. الگوی شکستگی دایره ای ممکن است به دلیل ته نشین شدن یک رسوب بر روی یک دهانه برخوردی مدفون باشد.

بینندگان ممکن است به لطف پدیده‌ای به نام پاریدولیا، یک گرایش روان‌شناختی که افراد را به یافتن یک چیز با اهمیت در تصاویر یا صداهای تصادفی سوق می‌دهد، چهره خرس را از میان مجموعه‌ای از سنگ‌ها و شکاف‌های غبارآلود مشاهده کنند.

فضا، منبع بی پایانی برای پاریدولیا فراهم می کند. سحابی ها (جریان تصادفی گاز و غبار) را در نظر بگیرید که به نوعی شبیه به هیولای گودزیلا است، یا این صخره‌های مریخی که ناسا برای مدت کوتاهی آن را با ماپت بیکر اشتباه گرفته است.

هم Beaker و هم خرس عروسکی مریخی تازه کشف شده توسط HiRISE که یکی از شش ابزار علمی در فضاپیمای MRO است، تصویربرداری شده است. HiRISE از سال 2006 از مدار سیاره سرخ عکس می گیرد و به گفته UA، قوی ترین دوربینی است که تاکنون به سیاره دیگری ارسال شده است.

تصاویر باورنکردنی‌تر و شاید چهره‌های جالب تر و تازه‌تر، مطمئناً در بالای افق مریخ در انتظار هستند.

منبع: livescience

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا